22
دسامبر

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

درخواست‌های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا روز به روز در حال افزایش است. به نظر می‌رسد تجربه تحصیل در کشوری  که به عنوان قلب گردشگری اروپا شناخته شده است، بسیار هیجان انگیز باشد. البته که ایتالیا به غیر از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در حوزه اقتصاد و اشتغال نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نگاهی گذرا به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

می‌توان گفت ایتالیا در برگیرنده معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا است.  بالا بودن سطح علمی  دانشگاه‌ها و کیفیت بالای آموزشی در این مراکز موجب شده است تا افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل دراین کشور باشند. نکته بسیار مهم دیگر اینکه آینده کاری بسیاری از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های ایتالیا درخشان خواهد بود. زیرا مدارک  فارغ التحصیلان این  کشور در بازار کار جهانی از اعتبار و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اغلب فارغ التحصیلان می‌توانند پس از اتمام درس شغل‌های مهم و پر درآمدی به دست آورند.

از سوی دیگر افرادی که مهاجرت تحصیلی به ایتالیا دارند، می‌توانند پس از فارغ التحصیلی برای دریافت اقامت کاری اقدام کنند و پس از طی کردن یک دوره زمانی مشخص اقامت دائم بگیرند.

زبان آموزشی در دانشگاه‌های این کشور انگلیسی و ایتالیایی است. چنانچه دانشجویان بین المللی علاقه‌مند به تحصیل به زبان ایتالیایی باشند، باید به طور معمول مدرک زبان ایتالیایی با سطح B2 داشته باشند. اما در صورتی که آموزش به زبان انگلیسی را انتخاب نمایند ملزم به ارائه مدارک آیلتس یا تافل خواهند بود.

ایتالیا یک کشور دوست داشتنی برای مهاجران تحصیلی به شمار می‌رود. زیرا این کشور خدمات آموزشی قابل توجهی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد.

دانشگاه‌های ایتالیا

حدودا 90 دانشگاه در کشور ایتالیا وجود دارد که اغلب آنها در دسته دانشگاه‌های دولتی جای می‌گیرند.  تعداد دانشگاه‌های معتبر این کشور کم نیست. یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا، بولونیا است که  کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارد  و متخصصین بر این باورند که فرایندهای آموزشی در این دانشگاه هیچ انتهایی ندارد. ضمن اینکه بر طبق برخی از نظریه‌ها،  بولونیا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور  شناخته می‌شود. از دیگر دانشگاه‌های معتبر ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه میلانو
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه پلی تکنیک تورین
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه رم تورورگاتا

رشته‌های پرطرفدار در ایتالیا

  • معماری
  • هنر
  • علوم انسانی
  • علوم مهندسی
  • پزشکی

تحصیل در مقاطع مختلف در  ایتالیا

تحصیل در مدارس

اگر نگاه ریزبینانه‌ای به تحصیل در مدارس ایتالیا داشته باشیم، میتوانیم این مقطع را به 4 فصل مختلف تقسیم کنیم:

  • دوره مهد کودک: والدین می‌توانند در صورت تمایل فرزندان خود را به مهد کودک بفرستند. زیرا حضور کودکان در این دوره اجباری نیست. سن حضور در مهد کودک‌ها 3 تا 6 سالگی است.
  • دوره ابتدایی: تحصیل در مقطع ابتدایی برای تمامی کودکان اجباری است. والدین ملزم هستند تا پس از سن 6 سالگی کودکان خود را در دوره ابتدایی ثبت نام کنند.
  • دوره متوسطه: یکی دیگر از مقاطع اجباری تحصیلی دوره متوسطه است که دانش آموزان 11 تا 14 ساله را در بر می‌گیرد. دانش آموزانی که در این مقطع به تحصیل مشغولند، ضمن یادگیری دروس عمومی و تخصصی  با علم کامپیوتر، زبان و  ورزش نیز به صورت حرفه‌ای آشنا می‌شوند.
  • دوره دبیرستان:  این دوره پیش مقدمه‌ای برای حضور دانش آموزان در دانشگاه است. دانش آموزان 14 تا 19 ساله با حضور در دوره دبیرستان به سطح قابل قبولی از دانش و تخصص می‌رسند تا آمادگی حضور در دانشگاه‌های ایتالیا را داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل در این مقطع باید حداقل 18 ساله باشند و 4 سال به تحصیل  در دانشگاه‌های ایتالیا مشغول شوند تا مدارک معتبر دریافت نمایند. در صورتی که انتخاب دانشجویان بین المللی  آموزش  به زبان انگلیسی باشد، باید حداقل نمره آیلتس 6 داشته باشند. اما اگر زبان آموزشی ایتالیایی را انتخاب کنند باید دارای مدرک این زبان در سطح B1 باشند.

جزئیات تحصیل  در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی

  • دانش آموزان فارغ التحصیل که به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا علاقه دارند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند.
  • دانشجویان بین المللی می‌توانند در طول تحصیل خود به صورت پاره وقت اشتغال داشته باشند. اشتغال این دسته از افراد نباید از 10 ساعت در هفته تجاوز کند. به طور معمول دانشجویان مقطع کارشناسی برای هر ساعت اشتغال 8 تا 10 یورو دریافت میکنند.
  • در صورتی که دانشجویان بین المللی بتوانند پس از فارغ التحصیلی کاری مرتبط با رشته خود پیدا کنند، اجازه دارند تا ویزای تحصیلی خود را به کاری تغییر دهند و برای مدتی بیشتر در این کشور اقامت داشته باشند.
کارشناسان تهران مشاور به متقاضیان تحصیل در ایتالیا کمک می‌کنند تا فرایندهای اخذ ویزای تحصیلی را به راحتی پشت سر بگذارند و به خوبی با قوانین آموزشی این مقصد تحصیلی آشنا شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که علاقه‌مند به تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا هستند، باید در بازه سنی 29 تا 35 سال قرار داشته باشند. زبان آموزشی در این مقطع نیز به انگلیسی و ایتالیایی است. افرادی که تمایل دارند با هزینه‌های کمتری به تحصیل مشغول شوند، بهتر است تا آموزش به زبان ایتالیایی را انتخاب کنند. زیرا هزینه‌های تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی بسیار ناچیز است. در صورتی که دانشجویان بین المللی که آموزش به زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند، ملزم به پرداخت شهریه‌ای مابین 4 تا 20 هزار یورو هستند.

جزئیات تحصیل  در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی

  • علاقه‌مندان می‌توانند با در اختیار داشتن مدرک کارشناسی خود برای اخذ ویزای تحصیلی در  این مقطع اقدام نمایند. طول این دوره آموزشی همانند ایران 2 سال است.
  • معدل کارشناسی متقاضی نباید کمتر از 14 باشد.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این اجازه را دارند تا در طول دوره تحصیلی خود به میزان 20 ساعت در هفته اشتغال داشته باشند. به طور معمول  حقوق دانشجویان بین المللی به ازای هر یک ساعت کار 8 تا 10 یورو  است. با این مبلغ می توان تا حدودی هزینه‌های کار و تحصیل در ایتالیا را پوشش داد.
  • دانشجویان بین المللی برای تحصیل به زبان انگلیسی باید نمره آیلتس حداقل 6 داشته باشند. برای تحصیل به زبان ایتالیایی نیز به مدرک زبان این کشور با سطح B2 نیاز است.

 

تحصیل در مقطع دکتری

افرادی که رزومه تحصیلی بسیار خوب دارند، می‌توانند با در اختیار داشتن مدرک کارشناسی ارشد خود برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع دکتری اقدام نمایند. البته دریافت ویزا در این مقطع کمی دشوارتر از مقاطع دیگر است. زیرا متقاضیان  باید بتوانند سوپروایزر یا همان استاد راهنما را مجاب کنند که برای تحصیل در مقطع دکتری به آنها فرصت بدهد تا در مسیر رشد و ترقی و توسعه علم گامی بردارند.

تحصیل در این مقطع نیز به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی امکان پذیر است. اگرچه اغلب دانشگاه‌های این کشور زبان اموزشی خود در مقطع دکتری را ایتالیایی انتخاب کرده‌اند.  اگر دانشجویان بین المللی تمایل به  آموزش انگلیسی داشته  باشند باید نمره آیلتس حداقل 7 دریافت کنند.

جزئیات تحصیل  در مقطع دکتیا برای دانشجویان بین المللی

  • ایتالیا طول دوره تحصیلی در  این مقطع را 3 تا 4  سال تعیین کرده است. دانشجویان باید در طول این دوره با استاد راهنمای خود به صورت اشتراکی بر روی یک پروژه تحقیقاتی که مورد تایید دانشگاه قرار دارد، فعالیت کنند.
  • دانشجویان مقطع دکتری برای فارغ التحصیلی ملزم به ارائه پایان نامه هستند. بر طبق قوانین این کشور پایان نامه باید حداقل 100 کلمه را در برگرفته باشد و دانشجو بتواند با تسلط کافی از آن دفاع کند.
  • دانشجویان مقطع دکتری اجازه دارند تا در طول تحصیل به  میزان 30 ساعت در هفته به کار مشغول شوند.  ضمن اینکه تحصیل در این مقطع به صورت رایگان است.

به طور رایگان در ایتالیا تحصیل کنید

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد علاقه‌مند به تحصیل در کشور‌های خارجی هزینه‌های مربوط به تحصیل و زندگی است. با اپلای می‌توان اجازه ورود به دانشگاه‌های دولتی ایتالیا را به دست آورد. قطعا هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور به مراتب کمتر از دانشگاه‌های خصوصی است.

به طور کلی هزینه‌های تحصیل برای دانشجویی که در دانشگاه‌های دولتی این کشور تحصیل می‌کند مابین 1000 تا 5000 یورو است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است.

دریافت بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی کمک می‌کند تا با هزینه‌های کمتری به تحصیل مشغول شوند. به این ترتیب دولت ایتالیا موظف است تا هزینه‌های تحصیلی دانشجوی بین المللی را پرداخت نماید. به طور کلی بیشترین بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا به دانشجویان مقطع دکتری تخصیص پیدا می‌کند.

 

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با تهران مشاور

بسیاری از علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا سوالات زیادی در خصوص نیازمندی‌ها و روال قانونی اخذ ویزای تحصیلی این کشور دارند. وجود افراد متخصص و کاربلد در این حوزه که به خوبی با شرایط و قوانین کشور مبدا و مقصد آشنا هستند، تسهیل کننده این راه است. کارشناسان تهران مشاور به متقاضیان تحصیل در ایتالیا کمک می‌کند تا تمامی فرایندهای قانونی را به راحتی پشت سر بگذارند. علاقه‌مندان به منظور دسترسی به خدمات این مجموعه می‌توانند با شماره تلفن 02188906729 تماس حاصل نمایند.