مهاجرت به آلمان

همواره مهاجرت به آلمان طرفداران بسیار زیادی داشته است. ثبات اقتصادی بالا  و درآمدهای بسیار خوب از دلایل اصلی علاقه‌مندی مهاجران به این کشور است. با مهاجرت به آلمان می‌توان به صورت رایگان به تحصیل پرداخت  یا به راحتی به بازار کار متنوع آن وارد شد. به نظر می‌رسد آلمان یک کشور ایده آل برای مهاجران باشد! به همین دلیل در ادامه این مطلب شرایط  و شیوه‌های مهاجرت به این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و کار است. داشتن ثبات اقتصادی و بالا بودن سطح کیفی آموزشی موجب محبوبیت این کشور در نزد مهاجران شده است.

 

 

 

آیا مهاجرت به آلمان انتخاب درستی است؟

وقتی کشوری به عنوان یکی از 4 کشور قدرتمند در دنیا در حوزه صنعت انتخاب شده باشد، یعنی از پتانسیل‌های بالایی برای اشتغال و درآمد برخوردار است.  این کشور صنعتی کمپانی‌ها و کارخانه‌های زیادی را در دل خود جای داده است. ضمن اینکه ثبات سیاسی در این کشور به رونق و توسعه روز افزون اقتصاد آن کمک به‌سزایی کرده است.

جالب است بدانید در سال‌های اخیر که اغلب کشورها  برای اشتغال داخلی خود دچار مشکل شده اند، آلمان به نیروی کار بیشتری نیاز دارد. به طوری که از درخواست مهاجران و خارجی‌ها برای اشتغال در صنایع مختلف استقبال می‌کند.

از سوی دیگر آموزش‌های باکیفیت، کاربردی و رایگان این کشور از دیگر دلایل محبوبیت آلمان در نزد علاقه‌مندان به مهاجرت خصوصا دانشجویان است.

انواع اقامت‌ها در کشور آلمان

  • اقامت موقت: در صورتی که مهاجر با یکی از طرق تحصیلی، کاری و… برای مدتی مشخص به این کشور سفر کرده باشد، اقامت موقت دریافت خواهد کرد.
  • اقامت دائم: اگر بالغ بر 5 سال از اقامت مهاجر در آلمان گذشته باشد و وی توانمندی خود را در اشتغال و زندگی به اثبات رسانده باشد، می‌تواند اقامت دائم دریافت کند.

آشنایی با شیوه‌های مختلف مهاجرت به آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید باید به خوبی قوانین این کشور را بررسی کنید و در ادامه  بهترین راه که بیشترین انطباق را با شرایط شخصی و زندگی شما دارد، انتخاب کنید. بنابراین تصمیم داریم تا نگاهی به شیوه‌های مختلف مهاجرتی به این کشور داشته باشیم.

مهاجرت به کشور آلمان با ویزای تحصیلی

مهاجرت به این کشور از طریق تحصیلی طرفداران بسیار زیادی دارد. منطقی به نظر می‌رسد که علاقه مندان به ادامه تحصیل کشوری را انتخاب کنند که از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار باشد و این خدمات را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه دهد!

دانشجویان بین المللی می‌توانند به دو زبان انگلیسی و آلمانی به ادامه تحصیل در این کشور بپردازند. نکته مهم دیگر اینکه شانس اشتغال دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بسیار بالا است. زیرا دولت آلمان 18 ماه به دانشجویان فارغ التحصیل زمان می‌دهد تا کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنند. اغلب دانشجویان می‌توانند در این بازه زمانی به شغل مورد نظر دست پیدا کنند. البته در صورتی که موفق به پیدا کردن شغل  مرتبط با رشته خود نشوند، باید خاک این کشور را ترک کنند.

نکات قابل توجه برای تحصیل در آلمان

  • برای  ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، باید پیشتر در آزمون سراسری ایران قبول شد. البته افرادی که در این آزمون قبول نشده‌اند، می‌توانند مهارت زبان آلمانی خود را به سطوح A1 و B2 برسانند و در ادامه با گذراندن دوره‌های مرتبط وارد این مقطع تحصیلی شوند.  بر طبق قوانین این کشور طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال تعیین شده است.
  • برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد میتوان یکی از زبان‌های آموزشی انگلیسی یا آلمانی را انتخاب کرد. در صورتی که زبان انگلیسی انتخاب شده باشد، باید نمره آیلتس متقاضی بالای 6.5 باشد. برای زبان آلمانی نیز سطح B2 در نظر گرفته شده است.
  • ادامه تحصیل در مقطع دکترا در آلمان بسیار هیجان انگیز است! زیرا تحصیل در این مقطع به عنوان یک شغل شناخته می‌شود و دانشجویان بر طبق عملکردی که دارند حقوق دریافت خواهند کرد. البته برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا باید به اندازه کافی خوب و پویا بود تا بتوان نظر استاد راهنما را جلب کرد.
  • افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارند، می‌توانند از کارتحصیل استفاده کنند. دولت این کشور با فراهم کردن شرایط کار تحصیل به دانشجویان فرصت می‌دهد تا در زمان تحصیل به کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود نیز اشتغال داشته باشند. این اشتغال به صورت پاره وقت و 16 الی 20 ساعت در هفته است، اما تا حدودی هزینه‌های زندگی دانشجویان را پوشش می‌هد و شانس دریافت اقامت دائم ایشان را پس از فارغ التحصیلی بیشتر می‌کند. عموما حقوق ماهیانه دانشجویان با کار تحصیل 300 تا 500 یورو است.

مهاجرت به کشور آلمان با ویزای کاری

بدون تعارف باید بگوییم راه طلایی برای مهاجرت به آلمان دریافت ویزای کاری است. به همین دلیل به متقاضیان مهاجرتی که شرایط اخذ چنین ویزایی را دارند، توصیه می‌شود تا به سراغ راه‌های دیگر نروند.  عموما مهندسین می‌توانند درآمدی مابین 30000 تا 50000 یورو در سال داشته باشند.

نکات قابل توجه برای کار در آلمان

  • افرادی که ویزای کاری این کشور را دریافت کرده باشند، می‌توانند پس از 4 سال اشتغال برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.
  • در صورتی که درآمد ماهیانه مهاجر بیش از 3000 یورو باشد، می‌تواند بلوکارت آلمان را اخذ کند. وجود این کارت به مهاجر اجازه می‌دهد تا برای اشتغال، ادامه تحصیل و زندگی به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کند.
  • برای اخذ ویزای کاری از طریق پیشنهاد کار باید یک کارفرمای آلمانی را برای به دست آوردن شغل مورد نظر مجاب کرد. البته تا سال 2021 اولویت اشتغال با آلمانی‌ها و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. اما به تازگی شرایط یکسانی برای تمامی‌ داوطلبان در نظر گرفته شده است.
  • ویزای جستجوی کار یک شیوه دیگر برای اشتغال در آلمان است. در این شیوه متقاضی اجازه 6 ماهه دارد تا در کشور آلمان برای یافتن شغل مرتبط به دانش و تخصص خود تلاش کند.

مهاجرت به کشور آلمان با سرمایه گذاری

همان طور که پیشتر اشاره شد، آلمان بازارهای اقتصادی متنوعی دارد که از ثبات بسیار بالایی برخوردار هستند. همین موضوع نظر سرمایه داران خارجی را به خود جلب کرده است. افرادی که از شرایط مطلوب برخوردار هستند، می‌توانند با ثبت شرکت که اتفاقا هزینه‌های چندانی ندارد سرمایه گذاری انجام دهند. هزینه این نوع از سرمایه گذاری تقریبا 25000 یورو است.

سرمایه گذارانی که بتوانند طرح توجیهی به اتاق بازرگانی این کشور ارائه دهند که مورد تایید قرار بگیرند، اقامت دائم و تابعیت آلمانی دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که تمامی طرح‌ها مورد تایید نخواهد بود. شانس از آن طرح‌هایی است که از دید دولت آلمان سوددهی خوبی برای کشورشان دارد.

نکات قابل توجه برای سرمایه گذاری در آلمان

  • کارآفرینی یکی از راه‌های نتیجه بخش برای دریافت اقامت آلمان است.
  • در سال‌های اخیر سخت گیری‌های زیادی در تایید طرح‌های اقتصادی شکل گرفته است. به همین دلیل باید به دنبال ارائه طرح توجیهی منحصر به فرد با سوددهی بالا بود.

مهاجرت به کشور آلمان با ازدواج

مهاجرت به کشور آلمان از طریق ازدواج سختی‌ها و جزئیات زیادی را در بر دارد. دولت آلمان بر روی این نوع مهاجرت حساس شده است و درخواست‌های این چنینی را به صورت دقیق بررسی می کند. به طور کلی برای اینکه درخواست اقامت از طریق ازدواج با یک فرد آلمانی مورد تایید دولت قرار گیرد، باید اسناد ازدواج، عکس‌های خانوادگی، گواهی تجرد و… ارائه شود.

نکات قابل توجه برای اقامت از طریق ازدواج

  • در صورتی که 3 سال از زمان ازدواج با فرد تبعه آلمان گذشته باشد، می‌توان به منظور دریافت تابعیت این کشور اقدام کرد.
  • اثبات تمکن مالی تبعه آلمانی از الزامات در نظر گرفته شده برای تایید درخواست اقامت است. دولت باید مطمئن شود که زوجین با ازدواج، مشکل مالی پیدا نمی‌کنند و خواهان دریافت پولی از دولت نخواهند بود.
  • فردی که قصد اخذ اقامت با ازدواج را دارد، باید سطح زبان آلمانی A1 داشته باشد.
  • دولت آلمان برای فردی که از طریق ازدواج  اقامت دریافت کرده است، امکاناتی نظیر: تحصیل و کار را فراهم کرده است.

 مهاجرت به کشور آلمان با تولد

صرفا با تولد فرزند در خاک آلمان نمی‌توان اقامت این کشور را به دست آورد. به طور  کلی نوزادانی تابعیت این کشور را خواهند داشت که از والدینی با تابعیت آلمانی متولد شده باشند. البته در شرایط خاص قوانین دیگری وضع شده است که در ادامه به آن اشاره داریم:

نکات قابل توجه برای اقامت از طریق تولد

  • نوزادانی که از پدر و مادر نامعلوم متولد شده باشند، تابعیت آلمانی به دست می‌آورند.
  • در صورتی که از زمان تولد فرد  در آلمان حداقل 21 سال گذشته باشد و وی به مدت 8 سال در این کشور سکونت داشته باشد، تابعیت آلمانی دریافت می‌کند.
  • افرادی که برای 6 سال در مدارس آلمانی تحصیل کرده باشند، شانس دریافت تابعیت این کشور را دارند.
کارشناسان تهران مشاور خدمات ارزنده‌ای در حوزه مهاجرت به آلمان ارائه می‌دهند که متقاضیان می‌توانند با بهره‌مندی از این خدمات مدیریت بهتری روی سرمایه و زمانشان داشته باشند.

مهاجرت به کشور آلمان با پناهندگی

اگرچه شرایط پذیرش پناهنده در کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورها بهتر است، اما باز هم به نظر می‌رسد بدترین راه برای دریافت اقامت، اعلام پناهندگی است. افرادی که این راه را انتخاب کرده اند، می‌توانند به دلایل مختلف سیاسی، مذهبی، اجتماعی و… درخواست خود را به دولت آلمان ارائه دهند. در صورتی که درخواستشان مورد تایید ماموران آلمانی قرار گیرد، باید هزینه اندکی را برای اقامت در کمپ‌ها پرداخت نمایند تا در ادامه کارهای اقامتی به سرانجام رسد.

مهاجرت به آلمان با تهران مشاور

علاقه‌مندان مهاجرت به آلمان می‌توانند تمامی سوالات خود را در این حوزه از کارشناسان تهران مشاور بپرسند. راه ارتباطی با مشاوران این مجموعه شماره تلفن 02188906729 است.