پذیرش تحصیلی صربستان

صربستان کشوری اروپایی است که هر ساله مورد توجه مهاجران تحصیلی قرار می‌گیرد. به عبارتی دلایل متعددی از جمله کیفیت سطح آموزشی، شرایط مساعد برای کار و زندگی، وجود جاذبه‌های طبیعی و… باعث می‌شود تا جوانان برای پذیرش تحصیلی به این کشور مشتاق شوند. با این وجود صربستان از لحاظ تحصیلی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین خاطر قصد داریم تا در رابطه با شرایط پذیرش تحصیلی به صربستان مطالب مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مزایای پذیرش تحصیلی صربستان

شخصی که قصد ادامه تحصیل در کشوری خارجی را دارد، باید جوانب مختلفی را از نظر بگذراند. درواقع صرفا برتری دانشگاه‌های یک کشور نباید به شما تضمین کافی برای مهاجرت به قصد تحصیل را بدهد. باید مسائل مختلف را از نظر بگذرانید تا از شرایط احتمالی زندگیتان در کشوری جدید مطمئن شوید. درست است که اعتبار دانشگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما شرایط دیگری از جمله هزینه‌های زندگی نیز به اندازه‌ای مهم هستند که نیاز به تحقیق و بررسی داشته باشند. بطور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهمترین مزایای پذیرش تحصیلی صربستان در نظر گرفت.

صربستان یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی بشمار می‌رود. چرا که روش‌های آموزشی آن استاندارد بوده و با توجه به هزینه‌های ارزان تحصیل مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد.
  1. مطابقت داشتن سیستم آموزشی صربستان با استانداردهای اروپایی

مسئله مهمی که در رابطه با تحصیل در خارج از کشور وجود دارد، این است که مدرک فارغ التحصیلی آن در سایر کشورها از اعتبار کافی برخوردار باشد. چرا که معتبر نبودن مدرک دانشگاهی در کشورهای دیگر به منزله بی ثمر ماندن تمام تلاش‌ها و سختی‌هایی است که در دوره تحصیل به جان خریده‌اید.

خوشبختانه صربستان از جمله کشورهایی است که تحصیل و اخذ مدرک دانشگاهی در آن مورد تایید سایر کشورهای اروپایی بوده و از این نظر می‌توانید خیالی آسوده داشته باشید. دلیل این اعتبار توافق نامه‌ای است که دانشگاه‌های صربستان با دانشگاه‌های بین المللی امضا کرده‌اند. درواقع بواسطه امضای توافقنامه همکاری این امکان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که در صورت تمایل تحصیلات خود را در کشوری دیگر ادامه دهند. همچنین اعتبار مدارک فارغ التحصیلی صربستان شرایط شغلی شما را نیز تضمین کرده و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

  1. هزینه‌های ارزان مربوط به زندگی

بطور کلی صربستان در مقایسه با کشورهایی همچون ترکیه، انگلیس، مجارستان، هلند و… کشوری مقرون به صرفه بشمار می‌رود. چون فرضا اگر به عنوان یک دانشجو در این کشور حاضر شوید، خیلی راحت می‌توانید با بودجه دانشجویی از پس مخارج اولیه خود مانند هزینه‌های مربوط به اقامت، خوراک و تحصیل بربیایید.

  1. مقرون به صرفه بودن شهریه دانشگاه

نکته مثبت دیگری که در رابطه با پذیرش تحصیلی صربستان وجود دارد، این است که علیرغم بهره مندی از خدمات آموزشی عالی شهریه‌ای مقرون به صرفه را در قبال آن پرداخت خواهید کرد. این موضوع در حالی است که هزینه‌های تحصیل در سایر کشورها بسیار بالاتر از صربستان می‌باشد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که هزینه‌های مربوط به شهریه بسته به دانشگاه و رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، متغیر خواهد بود؛ اما بطور کل در مقایسه با دیگر کشورها پایین‌تر است و این خود برای یک دانشجوی مهاجر امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

  1. تشویق به تحصیل در صربستان

در صربستان برنامه‌ای تحت عنوان “جهان در صربستان” در حال اجرا است که طی آن به دانشجویانی که در کشورهای ضعیف زندگی می‌کنند، فرصت تحصیل در این کشور داده می‌شود. به این صورت که بدون پرداخت هزینه‌ای (زیر پوشش بودجه دولت) پس از ورود به صربستان تحت آموزش زبان صربی قرار گرفته و سپس جهت ثبت نام و تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

  1. وجود خوابگاه‌های دانشجویی

شاید اقامت در خوابگاه برای دانشجویان انتخاب بهتری نسبت به اجاره اتاق یا خانه‌ای کوچک باشد. چون در خوابگاه می‌توانید با هم سن و سالان خود که شرایطی مشابه شما دارند، تعامل داشته باشید یا مثلا با سایر دانشجویان مهاجر آشنا شده و شناختی نسبی با فرهنگ‌های مختلف پیدا کنید. علاوه بر اینها خوابگاه بستری مناسب برای مطالعه را برای دانشجویان فراهم کرده و در نتیجه دانشجویانی که برای مطالعه به محیط‌های ساکت نیاز دارند، می‌توانند با خیال آسوده درس بخوانند.

  1. امکان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر

از جمله دیگر مزایای پذیرش تحصیلی صربستان می‌توان به وجود دانشگاه‌های معتبری همچون بلگراد اشاره کرد که مورد تایید وزارت علوم و بهداشت بوده و به علت کیفیت سطح آموزش در کلیه رشته‌ها به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود.

  1. اجازه کار در کنار تحصیل

امکان کار در حین تحصیل همواره یکی از دغدغه‌های مهم یک محصل خارجی است. چرا که بالاخره زندگی هزینه‌های متعددی داشته و تنها زندگی کردن فشار ناشی از مسائل مالی را افزایش می‌دهد. این موضوع در حالی است که در بسیاری از کشورها دانشجویان اجازه کار نداشته و به همین خاطر بصورت غیرقانونی مشغول به کار می‌شوند. عواقب چنین عملی می‌تواند منجر به باطل شدن اقامت تحصیلی فرد شود. اما خوشبختانه صربستان جزو آن دسته از کشورهایی است که بدون نیاز به ویزای کاری اجازه انجام کار پاره وقت را به دانشجویان خود داده و در نتیجه پس از مهاجرت به این کشور می‌توانید برای خود منبع درآمدی داشته باشید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در صربستان

اگر از متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در صربستان هستید، لازم است بدانید که قبل از هر اقدامی ابتدا باید مدارک دیپلم و زبان انگلیسی خود را برای این کشور ارسال کنید تا بررسی‌های لازمه از جانب آنها صورت گیرد. چنانچه از این مرحله با موفقیت عبور کردید، نوبت به یادگیری زبان صربی و به دنبال آن اخذ مدرک انسیتوی در کشور صربستان می‌رسد. درست است که گرفتن این مدرک اجباری است، اما بد نیست بدانید که اکثر رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند.

سپس باید خود را برای آزمون کنکور سراسری که در این کشور برگزار می‌شود، آماده کنید تا با کسب نمرات بالا و قبولی در این آزمون موفق به تحصیل در دوره کارشناسی شوید. توجه داشته باشید برای آنکه قادر به پشت سر گذاشتن مقطع کارشناسی باشید، لازم است که در پایان دوره چیزی حدود 180 الی 240 امتیاز داشته باشید. پس از کسب 180 امتیاز که معمولا 3 سال به طول می‌انجامد، قادر به دریافت مدرک BACHELOR و در سال پایانی نیز با داشتن 240 امتیاز مدرک   BACHELOR WHIT HONOURS را اخذ خواهید نمود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در صربستان

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در صربستان نیز همانند مقطع کارشناسی است. یعنی همانند دوره کارشناسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید مدارک تحصیلی و زبان انگلیسی خود را صادر کرده، آموزش زبان صربی را از سر گذرانده و در نهایت در آزمون کنکور این کشور شرکت کنید.

تنها تفاوتی که وجود دارد، به مدت زمان دوره تحصیل و امتیاز لازم برای فارغ التحصیلی مربوط می‌شود. برای به پایان رساندن مقطع کارشناسی ارشد باید 1 الی 2 سال وقت گذاشته و در نهایت چیزی حدود 60 الی 120 امتیاز کسب نمایید تا قادر به فارغ التحصیلی در این دوره باشید.

لازم به ذکر است که در صربستان در کنار مدرک کارشناسی ارشد، مدرک درجه دوم کارشناسی نیز به فارغ التحصیلان داده می‌شود.

تحصیل در مقطع دکترا در صربستان

برای تحصیل در مقطع دکترا نیز همانند مقاطع قبلی باید تا مرحله یادگیری زبان صربی و دریافت گواهی انسیتوی پیش بروید. سپس باید در دوره‌های پیش دکترا شرکت کرده و برای دروس مرتبطی که با توجه به رشته‌تان در نظر گرفته‌اند، نمره قبولی کسب کنید. چنانچه نمرات حاصل از این دوره و همچنین ریزنمرات مقطع کارشناسی ارشد مورد تایید واقع شوند، آنگاه می‌توانید تحصیلات خود را در مقطع دکترا شروع نمایید.

شما پس از 3 سال تحصیل در مقطع دکترا باید 180 امتیاز و حتی بیشتر از آن کسب کرده باشید تا در نهایت امکان فارغ التحصیلی برایتان وجود داشته باشد. هنگام دریافت مدرک دکترا مدرک دیگری تحت عنوان DR . JURIS (مدرک درجه سوم) به شما داده می‌شود.

در مسیر اخذ پذیرش تحصیلی تنها نخواهید بود. تهران مشاور از ابتدا تا پایان راه در کنار شما بوده و با راهنمایی‌های دقیقش کمک بزرگی برایتان محسوب می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی صربستان

  • گذرنامه
  • دو قطعه عکس با زمینه سفید
  • مدرک زبان
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید
  • رسید مربوط به پرداخت شهریه دانشگاه
  • بیمه سلامت پزشکی
  • مدرک سوء پیشینه
  • مدارک مربوط به تمکن مالی و محل اقامت در صربستان

پس از ارائه مدارک فوق چیزی حدود 1 الی 3 هفته باید منتظر صدور ویزای تحصیلی خود بمانید. ضمنا فراموش نکنید که پس از دریافت ویزا و به محض ورود به صربستان لازم است که حضور خود را به پلیس این کشور اطلاع دهید. این اطلاع رسانی نباید بیشتر از 24 ساعت پس از رسیدن به مقصد طول بکشد.

 

پذیرش تحصیلی صربستان با تهران مشاور

از آنجایی که پذیرش تحصیلی یکی از اقدامات سخت و گاها طولانی محسوب می‌شود، بهتر است که از متخصصین در این حوزه کمک بگیرید تا در این مسیر با نگرانی و سردرگمی مواجه نشوید. کارشناسان تهران مشاور با صبر و حوصله فراوان پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پذیرش تحصیلی صربستان تنها کافی است که با شماره تلفن 02188906729 تماس حاصل فرمایید.