پذیرش تحصیلی روسیه 

در چند سال اخیر رشد چشمگیری در افزایش  تقاضای دریافت پذیرش تحصیلی روسیه رخ داده است. بسیاری از متقاضیان خارجی از نقاط مختلف جهان به دنبال تحصیل در این کشور زیبا هستند.  پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی، بالا بودن کیفیت آموزشی و کوتاه بودن فرایند اخذ پذیرش از اصلی‌ترین دلایل این افزایش تقاضا است.

اگرچه به طور کلی فرایند اخذ پذیرش تحصیلی روسیه کوتاه‌تر از سایر کشور‌های خارجی است، اما این مزیت در تمامی دانشگاه‌های روسیه به چشم نمی‌خورد.  در واقع هر چه دانشگاه از کیفیت آموزشی، اعتبار و سطح بالاتری برخوردار باشد، روند اخذ پذیرش تحصیلی نیز طولانی‌تر می‌شود. عموما برای ورود به چنین دانشگاه‌هایی باید در آزمون ورودی شرکت کرد و در صورت قبولی، شرایط اولیه اخذ پذیرش مهیا می‌شود.

بسیاری ازدانشگاه‌های روسیه از لحاظ رتبه بندی و سطح علمی جایگاه بسیار بالایی دارند. از همین رو  افراد زیادی  این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب میکنند.

گفتنی‌ها در مورد پذیرش تحصیلی روسیه

روسیه به دلیل همجواری با کشورمان به عنوان یک مقصد تحصیلی پرطرفدار در میان ایرانی‌ها شناخته شده است. برای اینکه بتوان پذیرش تحصیلی این کشور را به دست آورد باید پس از تهیه و ارائه تمامی اسناد و مدارک، یک بازه زمانی 30 تا 70 روز طی شود تا در نهایت دعوتنامه متقاضی صادر شود.

روند کلی برای دریافت پذیرش تحصیلی

  • تامین مدارک مورد نیاز
  • اخذ پذیرش تحصیلی از  دانشگاه  مورد نظر در روسیه
  • انجام اقدامات لازم برای صدور ویزای تحصیلی
  • حضور در کشور روسیه به منظور انجام امور مربوط به ثبت نام، اسکان و…

توصیه می‌شود برای پیشبرد سریعتر امور مربوط به دریافت پذیرش دانشگاه این کشور پیش از مراجعه به مراکز ذیصلاح و ارائه درخواست، تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز تهیه شود تا روند اداری با سرعت بیشتری پیش رود.

برخی از مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی روسیه

  • مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم به همراه ریز نمرات
  • ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و  دیپلم
  • ترجمه صفحه نخست شناسنامه
  • ترجمه صفحه نخست پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • و…

 

مدارک قابل ارائه به سفارت روسیه

در صورتی که تمامی مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست به تایید وزارت علوم و دادگستری رسیده باشد، به بررسی‌ها و تایید سفارت روسیه نیاز است. به این منظور باید اسناد تازه‌ای به همراه  مدارک قبلی به سفارت روسیه تحویل داده شود تا در ادامه روندی نو طی شود .  بخشی از این روند که باید از سوی متقاضی طی شود، عبارتند از:

  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی
  • ارائه دعوتنامه دانشگاه مورد  نظر
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • ارائه گواهی سلامت
  • و…

تحصیل در روسیه

  • تحصیل در مدارس
  • تحصیل در کالج
  • تحصیل در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل در مقطع دکترا

 تحصیل در مدارس روسیه

کودکانی که در سن 6 سالگی در مهد کودک‌ها به آمادگی ذهنی و فکری کافی رسیده باشند، برای حضور در مدارس روسیه حاضر می‌شوند. عموما تحصیل در مدارس روسیه به سه بخش زیر تقسیم می‌شود:

  • ابتدایی: طول این دوره 4 سال است.
  • مقدماتی: طول این دوره آموزشی 5 سال است.
  • دبیرستان: طول این دوره آموزشی وابسته به رشته تحصیلی دانش آموز از 2 تا 3 سال متغیر است.

دانش آموزانی که بتوانند دوره 11 ساله تحصیل در مدارس روسیه را با موفقیت پشت سر بگذارند، باید در یک آزمون کلی شرکت کنند و در صورتی که نمره قابل قبولی در این آزمون به دست بیاورند، آماده ورود به دانشگاه‌ها می‌شوند.

تحصیل در  کالج‌های روسیه

همیشه کالج‌های روسیه طرفداران بسیاری زیادی از نقاط مختلف جهان داشته است. اغلب متقاضیان تحصیل در کالج‌های این کشور رشته‌های موسیقی و پرستاری را انتخاب میکنند. زیرا کیفیت آموزشی در این دو رشته بسیار بالا است. ضمن اینکه حضور در  کالج‌های پادفک نیز  متقاضیان زیادی دارد. افرادی که در کالج‌های پادفک شرکت کنند به خوبی بر زبان روسی مسلط می‌شوند. طول این دوره 6 ماه تا 1 سال است و افراد با تسلط بر زبان روسی و ارتقای دانش و مهارت‌های خود برای حضور در دانشگاه‌های این کشور آماده می‌شوند. کالج برتر شیمی و علوم روسی، کالج موسیقی آکادمیک روسیه، کالج اسمولنی و… برای حضور متقاضیان خارجی بهترین انتخاب است.

تحصیل در مقطع کارشناسی

تنوع رشته‌ای برای تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه بسیار زیاد است. نکته‌ای که باید پیش از ارائه درخواست برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های این کشور به آن توجه داشت، این است که آموزش‌ها در اغلب دانشگاه‌ها در مقطع لیسانس به زبان روسی است. بنابراین تسلط دانشجویان خارجی به زبان روسی از نیازمندی‌های اصلی تحصیل در این مقطع است. به طور معمول هزینه‌های سالانه  تحصیل در  این مقطع 2000 دلار است که می‌توان با اشتغال پاره وقت  به اندازه 10 ساعت در هفته بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل را تامین کرد. طول دوره آموزشی در این مقطع همانند ایران 4 سال است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که به دنبال ارتقای مهارت‌های آموزشی خود هستند و به  کار عملی علاقه‌ دارند، میتوانند با حضور در مقطع کارشناسی ارشد روسیه گامی تازه در کسب علم و دانش بردارند. دانشجویان باید بتواند از پایان نامه‌ای منحصر به فرد دفاع کنند تا در نهایت مدرک فارغ التحصیلی دریافت نمایند. هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به نسبت کارشناسی بالاتر است و به طور میانگین 3000 دلار در سال است. البته دانشجویان این مقطع اجازه دارند تا با 20 ساعت کار در هفته بخشی از هزینه‌های زندگی را تامین کنند.

کارشناسان تهران مشاور به متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی  روسیه کمک می‌کنند تا در مدت زمانی کوتاه رویای خود را واقعی کنند.

تحصیل در مقطع دکترا

تحصیل در این مقطع فقط برای افرادی مناسب است که به صورت جدی به کسب علم علاقه دارند. زیرا با حضور در مقطع دکترا باید به مدت 3 سال بر روی موضوعات پژوهشی تحقیق کرد تا در نهایت دوره آموزشی به پایان برسد. البته در صورتی که دانشجویان شیوه تحقیق به صورت پاره وقت را انتخاب کرده باشند، به 4 سال زمان نیاز دارند.  در انتهای کار نیز باید از پایان نامه تحقیقاتی خود دفاع کنند تا این فرایند علمی با موفقیت به اتمام برسد.

از آنجایی که بورسیه‌های تحصیلی زیادی به دانشجویان خارجی دکترا تعلق می گیرد، متقاضیان زیادی در سراسر دنیا به دنبال دریافت پذیرش‌ تحصیلی از دانشگاه‌های روسیه هستند. به طوری که در بر طبق آمارگیری‌ها تازه تعداد دانشجویان خارجی که در روسیه در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند به بیش از 2000 نفر رسیده است.

دانشجویان دکترا اجازه دارند تا به میزان 30 ساعت در هفته به امر آموزش در دانشگاه‌های این کشور مشغول باشند. حقوقی که بابت این کار به دانشجویان پرداخت می شود نزدیک به 2000 دلار در ماه است که برای تامین هزینه‌های تحصیل و کار بسیار عالی است. یک دانشجوی خارجی مقطع دکترا به طور معمول برای تامین هزینه‌های خود به 3000 تا 4000 دلار در سال نیاز دارد.

پذیرش تحصیلی روسیه با تهران مشاور

افرادی که به دنبال دریافت پذیرش تحصیلی روسیه هستند، ولی اطلاعات جامعی در خصوص قوانین و روند اداری مورد نیاز ندارند، می‌توانند با شماره گیری 02188906729 تمامی سوالات خود را از کارشناسان تهران مشاور بپرسند.