پذیرش تحصیلی آلمان

بررسی‌ها نشان داده آلمان که به قلب تپنده اروپا شهرت دارد، جزو دو گزینه اول مهاجران ایرانی می‌باشد. شرایط زندگی پویا و منظم با وجود مردمانی سختکوش و بسیاری دلایل دیگر همگی باعث شده‌اند تا افراد زیادی به منظور اخذ پذیرش تحصیلی آلمان اقدامات لازم را انجام دهند. از این رو تصمیم داریم تا بطور مفصل در مورد تحصیل در آلمان و همیچنین شرایط، مزایا و سایر مسائل مربوط به آن با شما صحبت کنیم.

آلمان با وجود دانشگاه‌های معتبر و امکان تحصیل رایگان در آنها و همینطور اقتصاد قوی خود همواره یکی از گزینه‌های مهم مهاجران برای تحصیل بشمار می‌رود.

دلایلی که شما را برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان ترغیب می‌کند

آلمان کشوری ثروتمند بوده و هر کسی با اندکی تحقیق متوجه خواهد شد که زندگی در این کشور می‌تواند شرایط آینده‌اش را متحول کند. البته برای آنکه آینده‌تان در این کشور رقم بخورد، باید اقامت دائم داشته باشید. یکی از راه‌های رایجی که از طریق آن می‌توانید اقامت دائم آلمان را بدست آورید، تحصیل در این کشور است. از این رو جوانانی که به فکر رسیدن به زندگی بهتری هستند، رویای تحصیل در این کشور زیبا را در سر می‌پرورانند. ناگفته نماند که تحصیل در آلمان خود دارای مزایای متعددی است که از جمله آنها می‌توان به امکان کار پس از تحصیل اشاره کرد.

امکان اشتغال به کار پس از تحصیل در آلمان یک امتیاز مهم برای دانشجویان بشمار می‌رود؛ چون از این طریق شرایطی برای گرفتن اقامت دائمشان فراهم خواهد شد. به عبارتی دانشجویان مهاجر آلمان تا 1 سال و 6 ماه پس از اتمام دوره تحصیلاتی خود این فرصت را در اختیار خواهند داشت که در شغلی مناسب با شرایط خود مشغول به کار شوند. آنگاه پس از گذشت 3 سال موفق به دریافت اقامت دائم خود در این کشور خواهند شد. طبیعتا بعد از فارغ التحصیلی و کسب اقامت دائم درهای جدیدی از زندگی به روی این دسته از افراد باز خواهد شد که زندگیشان را دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌دهد.

  • دلیل دیگری که باعث اشتیاق افراد برای تحصیل در آلمان می‌شود، هزینه‌های بسیار پایین تحصیل در این کشور می‌باشد. به عنوان یک متقاضی تحصیل در آلمان باید به خوبی از این موضوع آگاهی داشته باشید که هزینه‌های مربوط به تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین‌تر است. به این صورت که تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان در اکثر دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان بوده و افرادی هم که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارند، می‌توانند جهت دریافت بورسیه تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهند. درواقع شما برای تحصیل در آلمان بسته به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید، دغدغه شهریه نداشته و هرازگاهی فقط هزینه‌های جزئی و جانبی در رابطه با تحصیل خود پرداخت خواهید کرد.
  • مورد بعدی که آلمان را به یکی از مقاصد مهم برای مهاجران تحصیلی تبدیل می‌کند، این است که در کنار تحصیل به زبان انگلیسی در صورت تمایل می‌توانید جهت یادگیری زبان آلمانی در مدت زمانی معین اقدام نمایید. خوشبختانه آلمان با در نظر گرفتن دوره‌های یادگیری زبان در کالج‌های خود این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در زمان تعیین شده‌ای به سطح قابل قبولی از این زبان (B2) برای تحصیل برسید. بدون شک تسلط به زبان آلمانی فرصت‌های تحصیلی گسترده‌تری را در اختیارتان قرار خواهد داد.
  • از آنجایی که ویزای آلمان بسیار ارزشمند بوده و ویزای تحصیلی آن نیز از اعتبار کافی برخوردار است، شما می‌توانید بدون نیاز به اخذ ویزا به کشورهای حوزه شنگن رفت و آمد داشته باشید که این موضوع خود دلیل دیگری برای تمایل افراد جهت تحصیل و زندگی در این کشور است.
  • معمولا خانواده‌ها برای بدرقه فرزندشان به کشوری دیگر نگرانی‌های زیادی به دل خود راه می‌دهند که البته این موضوع امری کاملا طبیعی است. اما آشنایی با کیفیت زندگی در آلمان تا حدود زیادی می‌تواند از شدت این نگرانی‌ها بکاهد. به همین خاطر صرف نظر از مسائل مربوط به تحصیل در آلمان بد نیست کمی هم در رابطه با کیفیت زندگی در این کشور اطلاعاتی بدست آورید. از آنجایی که آلمان کشوری قدرتمند در حوزه اقتصاد شناخته می‌شود، بدیهی است که امکانات رفاهی متعددی را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد. در نتیجه خدمات درمانی، سیستم حمل و نقل و سایر امکاناتی که وجودشان برای زندگی راحت ضروری هستند، در اختیار مردمان این کشور قرار گرفته و از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست. همچنین لازم است بدانید که آلمان از لحاظ امنیت نیز در سطح بالایی قرار دارد. چرا که آمار جرم و جنایت در این کشور ناچیز بوده و به همین خاطر می‌توان آلمان را کشوری امن برای مهاجرت در نظر گرفت.

انواع موسسات آموزشی در آلمان

به عنوان کسی که قصد تحصیل در آلمان را دارید، باید بدانید که موسسات آموزشی در این کشور به 3 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  1. موسسات علمی-کاربردی
  2. دانشگاه
  3. دانشکده موسیقی، هنر و فیلم

چنانچه به موسیقی و هنر علاقه دارید و مایلید تا در رشته‌هایی همچون طراحی، تاریخچه موسیقی، رسانه و تلویزیون، رشته‌های ویژوال-بصری و… تحصیل کنید، می‌توانید برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشکده‌های موسیقی، هنر و فیلم آلمان اقدام نمایید.

دانشگاه‌های علمی-کاربردی یا همان مراکز فنی حرفه‌ای نیز موسساتی هستند که برنامه ریزی و شیوه تحصیلی خود را براساس آنچه که در بازار کار نیاز است، پیش می‌برند. به بیان واضح‌تر حین تحصیل در این موسسات عالی باید دوره‌ای عملی تحت عنوان Praxissemester را از سر بگذرانید. از این رو می‌توان گفت که این دانشگاه‌ها امکان تحصیل در رشته‌هایی تحقیقاتی نظیر اقتصاد کشاورزی، تجارت، طراحی و فناوری و… را به متقاضیان خود ارائه می‌دهند. نکته‌ای که در خصوص این موسسات باید در نظر بگیرید این است که تنها تعدادی از آنها زیر پوشش آلمان بوده و اکثرشان از نظر مالی مستقل هستند.

تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان

برای تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان رشته‌هایی همچون پزشکی و مهندسی طرفداران زیادی داشته و همانند ایران باید زمانی حدود سه تا چهار سال را برای آن در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که تسلط به زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درست است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد، اما تعداد رشته‌هایی که به این زبان تدریس می‌شوند بسیار کم بوده و به همین خاطر متقاضیان تحصیل در آلمان ناچار به یادگیری زبان آلمانی خواهند بود. برای این منظور همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم، باید در یک دوره یکساله یادگیری زبان شرکت نمایید.

صرف نظر از مدرک زبان برای تحصیل در آلمان لازم است مدارک دیگری همچون دیپلم ارائه دهید. از جمله موارد دیگری که شانس شما را برای دریافت پذیرش تحصیلی آلمان افزایش می‌دهد این است که در دانشگاه‌های بنام ایران قبول شده باشید؛ چرا که این موضوع باید مورد تایید وزارت علوم آلمان قرار گیرد.

علاوه بر اینها شرایط سنی و شرط معدل ( حداقل 16) نیز در نتیجه نهایی پذیرش تحصیلی شما تاثیرگذار خواهد بود. برای این کار بهتر است زیر 24 سال سن داشته باشید تا احتمال پذیرشتان افزایش یابد.

برای تحقق رویای خود جهت تحصیل در آلمان از تهران مشاور کمک بگیرید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

از جمله مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان می‌توان به رایگان بودن آن اشاره کرد. همچنین نکته مهمی که در خصوص تحصیل در این مقطع وجود دارد، این است که فارغ التحصیلان از دانشگاه‌های دولتی شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت.

از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مدارک 12 سال تحصیل در ایران
  • داشتن معدلی بیشتر از 13
  • ارائه مدرک testdaf (برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی زبان)
  • ارائه مدرک IELTS (برای تحصثیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان)

تحصیل در مقطع دکترا آلمان

طبیعتا تحصیل در مقاطع عالی آموزشی با سختی‌های بیشتری مواجه است. به همین خاطر برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا آلمان با چالش‌های بیشتری روبرو می‌شوید. مثلا باید در دانشگاه‌های معتبر ایرانی تحصیل کرده باشید و از دو استاد خود توصیه نامه‌ای دریافت نمایید. همچنین در این مقطع برای رسیدگی به تز دکترا به تاییدیه یک استاد آلمانی نیاز پیدا خواهید کرد. در نهایت نکته‌ای که در خصوص تحصیل در مقطع دکترا آلمان باقی می‌ماند، این است که شما با تحصیل در این دوره تحصیلی همزمان قادر به کسب درآمد خواهید بود که این خود مزیتی مهم برای یک دانشجوی مهاجر محسوب می‌شود.

پذیرش تحصیلی آلمان با تهران مشاور

مهاجرت از طریق اخذ پذیرش تحصیلی تصمیمی است که برای پشت سر گذاشتن هر مرحله آن به یک راهنمای آگاه نیاز دارید. ممکن است از بین متقاضیان پذیرش تحصیلی آلمان افراد زیادی باشند که شرایط لازم برای مهاجرت به این کشور را نداشته باشند. برای پی بردن به این موضوع بهتر است که از همان ابتدای مسیر از یک کارشناس خبره کمک بگیرید تا شما را از میزان موفقیتتان در این مسیر مطلع کند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌دهیم که با شماره تلفن 02188906729 تماس حاصل کرده و از راهنمایی‌های کارشناسان تهران مشاور استفاده ببرید. تیم تهران مشاور با داشتن کارشناسان متخصص در حوزه مهاجرت تصویر واضحی را از آینده‌تان در مسیر مهاجرت تحصیلی پیش چشمتان ترسیم خواهد کرد.