پذیرش تحصیلی ترکیه

مهاجرت تحصیلی ترکیه یکی از درخواست‌های پرتکرار دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور به شمار می‌رود. قرار داشتن این کشور در همسایگی ایران یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آن در نزد دانشجویان ایرانی است. پایین بودن هزینه‌های تحصیل، بالا بودن کیفیت آموزش، ارائه آموزش‌ها به زبان انگلیسی و معتبر بودن مدرک در میان کشورهای اروپایی از  دیگر دلایل افزایش مهاجرت دانشجویان بین المللی به شمار می‌رود.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این کشور در نزد دانشجویان، فراهم بودن بستری مناسب برای مهاجرت دائمی است. در واقع کشور ترکیه در چند سال گذشته سیاست گذاری‌های خود را در جهت جذب مهاجر تغییر داده است. به این ترتیب علاقه‌مندان به مهاجرت می‌توانند با کار، سرمایه گذاری و خریدن ملک، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت دانشجویان می‌توانند با حضور در دانشگاه‌های معتبر این کشور به مهارت و دانش کافی دست پیدا کنند و در ادامه با توجه به بسترسازی‌های مناسبی که برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان فراهم شده است، به درآمد برسند. در انتها نیز می‌توانند با خرید ملک و دریافت اقامت دائم به تمامی زحمت‌های پیشین خود نتیجه ببخشند.

ترکیه دانشگاه‌های معتبر زیادی را در دل خود جای داده است که می‌توان با تحصیل در آنها به دانش و مهارت ایده آلی دست پیدا کرد. خوشبختانه این کشور سیاست گذاری‌های مثبتی در خصوص پذیرش دانشجویان بین المللی به منظور دستیابی به این خدمات آموزشی در نظر گرفته است.

نگاه کلی به مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

ترکیه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی را در دل خود جای داده است. در تازه‌ترین آمار تعداد این دانشگاه‌ها به 166 می‌رسد. در مجموعه بالغ بر 65000 دانشجو در این کشور به تحصیل مشغول هستند.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی ترکیه می‌توانند به دو روش برای دریافت پذیرش اقدام نمایند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد:

روش‌های دریافت پذیرش تحصیلی ترکیه

  • دریافت پذیرش با آزمون: در این روش باید در آزمون‌هایی که برای ورودی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، شرکت نمود. یوز و Sat دو نوع از این آزمون‌های شناخته شده به شمار می‌روند. در صورتی که متقاضی در این آزمون‌ها موفق عمل کند، می‌تواند پذیرش تحصیلی دریافت کند.
  • دریافت پذیرش بدون آزمون: این روش بسیار ساده تر از روش پیشین است. متقاضی باید در این شیوه بر مبنای باید و نبایدهای قانونی تعیین شده پیش رود و پس از عبور از فرایندهای اداری، پذیرش  تحصیلی دریافت نماید. لازم به ذکر است که در این روش نیازی به حضور در هیچ آزمونی نخواهد بود.

رشته‌های پرمخاطب برای تحصیل در ترکیه:

  • خلبانی
  • مهندسی نرم افزار
  • وکالت
  • پزشکی
  • مدیریت IT
  • مشاوره مالی
  • مشاوره مدیریت
  • و…
  • دانستنی‌های مهاجرت تحصیلی ترکیه

خبر خوش برای ایرانیان علاقه‌مند به مهاجرت به ترکیه اینکه تمامی افراد می‌توانند در هر رده سنی در این کشور به تحصیل مشغول شوند. بر طبق قوانین ترکیه هیچ گونه محدودیتی برای آموزش ایرانیان در مقاطع تحصیلی مختلف در نظر گرفته نشده است. البته باید این نکته را  به خاطر داشت که آموزشها در مدارس و دانشگاه‌های دولتی این کشور به زبان ترکی استانبولی است.

در صورتی که متقاضیان تحصیلی به خوبی با این زبان آشنایی نداشته باشند، می‌توانند در مدارس یا دانشگاه‌های بین المللی به تحصیل مشغول شوند. زیرا زبان آموزش در چنین حوزه‌های آموزشی، انگلیسی معرفی شده است.

همه چیز در مورد تحصیل در مدارس ترکیه

افراد علاقه‌مند به تحصیل رایگان در ترکیه، باید مدارس دولتی را انتخاب کنند. بر طبق سیاست گذاری‌های آموزشی در این کشور، آموزش پیش دبستانی به صورت اختیاری اعلام شده است و کودکان می توانند تا سن 6 سالگی در این مقطع حاضر شوند.

آموزش ابتدایی در این کشور به صورت اجباری است و دانش آموزان باید یک دوره 8 ساله را پشت سر بگذارند. از این 8 سال، 5 سال اولیه به آموزش ابتدایی و 3 سال بعدی به آموزش متوسطه تعلق دارد.

پس از این دوره نوبت به آموزش 4 ساله متوسطه می‌رسد. عموما دانش آموزان این مقطع 15 تا 18 ساله هستند. در صورتی که نیاز به آموزش زبان وجود داشته باشد، یک سال به دوره آموزشی افزوده خواهد شد.

دانشجویان بین المللی می توانند در کشور ترکیه به زبان‌های مختلف انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ترکی مشغول به تحصیل شوند. به این منظور باید با موفقیت از آزمون‌های زبان مرتبط با درخواست خود عبور کنند و از دانشگاه منتخبشان پذیرش دریافت نمایند.

همه چیز در مورد تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

افرادی که تمایل دارند از طریق آزمون ورودی وارد دانشگاه‌های ترکیه شوند، باید این گزینش استاندارد که به زبان ترکی فراهم شده است را پشت سر بگذارند. این آزمون در دو مرحله ذیل برگزار می‌شود:

  • مرحله 1- انتقال آموزش عالی:  تمامی افرادی که مقطع متوسطه را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند، اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت. مدت زمان این آزمون 160 دقیقه در نظر گرفته شده است. افرادی که بتوانند در این مرحله حداقل امتیاز 180 را دریافت کنند، جواز شرکت در آزمون مرحله 2 را به دست می‌آورند.
  • مرحله 2- تعیین محل تحصیل: متقاضیانی که در مرحله 1 امتیاز 180 دریافت کرده باشند، مجاز می‌شوند تا برای حضور در مقطع کارشناسی، آموزشگاه  آزاد و مدارس حرفه‌ای اقدام کنند.

نکته قابل توجه اینکه  فقط متقاضیانی که بتوانند آزمون مرحله 1 را با موفقیت پشت سر بگذارند، اجازه شرکت در آزمون مرحله 2 را خواهند داشت.

قوانین تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های ترکیه

  • مقطع کارشناسی: تحصیل در این مقطع در ترکیه برای بسیاری از دانشجویان ایده آل است. به طور معمول برای گذر از این مقطع تحصیلی به چهار سال زمان نیاز خواهد بود. معدل مقطع متوسطه یا نتیجه آزمون از موارد اثرگذار بر دریافت پذیرش دانشگاهی شناخته می‌شود. به طور کلی دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو شرایط متفاوت و انحصاری خود را در نظر گرفته اند، اما قانون کلی تمامی دانشگاه‌ها داشتن نمره آیلتس 5 تا 6.5 است.
  • مقطع کارشناسی ارشد: طول دوره آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد به نوع رشته بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان مدت زمان لازم و رایج این مقطع را 2 سال در نظر گرفت. از آنجایی که قوانین پذیرش در نظر گرفته شده در دانشگاه‌ها متفاوت است، توصیه می‌شود تا به منظور کسب اطلاعات کافی در این خصوص به سایت دانشگاه منتخب مراجعه شود. به عنوان مثال ممکن است برخی از دانشگاه‌های مقطع کارشناسی ارشد ضمن شرکت در آزمون و ارائه مدارک شخصی، دارای مصاحبه شخصی نیز باشند. تنها چیزی که بین تمامی دانشگاه‌های این مقطع مشترک است، نمره آیلتس مورد قبول است که از 6 تا 6.5 اعلام شده است.
  • مقطع دکتری: مدت زمان گذر از این دوره نیز متغیر است، اما به طور معمول به 3 تا 4 سال زمان نیاز دارد. دانشجویان این مقطع اجازه دارند تا ضمن حضور در کلاس‌های اجباری، تحقیقات اختیاری نیز انجام دهند. نکته مهم اینکه هزینه‌های مربوط به این تحقیقات از سوی دانشگاه پرداخت خواهد شد. نمره آیلتس قابل قبول در این دوره نیز 6 تا 7.5 اعلام شده است. به طور کلی سیاست‌های آموزشی در این مقطع بسیار منسجم است. نظارت، آزمون مهارت، آزمون پیگیری و دفاع از پایان نامه از اصلی‌ترین بخش‌های این برنامه منسجم در مقطع دکتری به حساب می‌آید.

پذیرش تحصیلی ترکیه با تهران مشاور

اگر دانستنی‌های محدودی در خصوص مهاجرت تحصیلی ترکیه یا شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های این کشور دارید یا به دنبال راهی برای ورود بدون آزمون به دانشگاه‌ها هستید، می‌توانید از کارشناسان تهران مشاور کمک بگیرید. کارشناسان این مجموعه در کوتاه ترین بازه زمانی و به صورت تضمینی شما را به مقصودتان می‌رسانند. پل ارتباطی شما با تهران مشاور، شماره تماس 02188906729 است.