مهاجرت به چین

سوال بسیاری از افراد این است که آیا مهاجرت به چین کار درستی است؟ پاسخ به این سوال  با توجه به شرایط زندگی و موقعیتی فرد شکل می‌گیرد. به طور کلی اغلب افرادی که چین را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند، از طریق تحصیل یا کار اقدام کرده‌اند. البته که شیوه‌های مهاجرتی به این کشور متعدد است. ما در این مطلب جزئیات هر شیوه مهاجرت به چین را شرح می‌دهیم.

میزان مهاجرت به چین

همه ما در سال‌های اخیر به خوبی درک کرده‌ایم که چین بازار جهانی را به دست گرفته است. این کشور با سیاست گذاری‌های درست نرخ رشد اقتصادی بالایی داشته است و در حال حاضر در میان قدرتمندترین اقتصادهای جهان جای دارد. بازارهای متنوع و گسترده چین موجب شده است تا تقاضا برای مهاجرت به این کشور بیش از گذشته شود. اغلب مهاجران خواهان کار در این بازار پر رونق هستند.

از سوی دیگر بالا بودن کیفیت آموزشی در این کشور توجه دانشجویان و علاقه‌مندان به تحصیل را جلب کرده است. به طوری که در چند سال اخیر شاهد افزایش مهاجرت دانشجویان بین المللی به این کشور بوده‌ایم.

شیوه‌های مهاجرت به کشور چین

  • تحصیل
  • کار
  • سرمایه گذاری
  • تولد
  • ازدواج
  • پناهندگی

مهاجرت به کشور چین از طریق تحصیل چگونه است؟

مهاجرت از طریق تحصیل یکی از پرتکرارترین درخواست‌ها به شمار می‌رود. نکته مهمی‌ که باید در خصوص این نوع مهاجرت در نظر گرفته شود، این است که دانشجویان تنها تا پایان تحصیل شانس ماندن در خاک این کشور را خواهند داشت. پس از اتمام درس باید از چین خارج شوند و یا ویزای خود را به نوعی دیگر تبدیل کنند تا باز هم اجازه حضور در این کشور را داشته  باشند.

جزئیات تحصیل در چین

  • دوره‌های آموزشی در چین دارای بخش‌های ابتدایی، متوسطه و عالی است.
  • کودکان باید از سن 6 سالگی در مدارس حاضر شوند.
  • زبان آموزشی در مدارس دولتی  این کشور چینی است.  مدارس خصوصی نیز آموزش‌ها را به دو زبان چینی و انگلیسی ارائه می‌دهند.
  • طول دوره آموزش در مقطع کارشناسی در چین 3 تا 4 سال است.
  • علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید معدل کارشناسی  بالای 14 داشته باشند. طول دوره آموزشی این مقطع 2 تا 3 سال است.
  • متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا یک دوره آموزشی 3 تا 4 ساله را پشت سر می‌گذارند. نکته مهم اینکه باید معدل کارشناسی این دسته از افراد بالای 15 باشد.
  • برای ادامه تحصیل در مقطع پزشکی باید دوره آموزشی 5 تا 6 ساله را گذراند.
  • هزینه‌های تحصیل در مقطع پزشکی در چین به طور سالانه حدودا  3000 تا 4000 دلار است.
  • آموزش‌ها در مقطع پزشکی به زبان انگلیسی است  و دانشجویان بدون داشتن مدرک زبان معتبر اجازه حضور در کلاس‌ها را ندارند.

مهاجرت به کشور چین از طریق کار چگونه است؟

مهاجرت از طریق کار یکی از امن‌ترین راه‌های موجود است. برای اینکه بتوان بر طبق این شیوه پیش رفت، باید کارفرمای چینی مجاب شود که برای پیشبرد اهداف کاری خود به متقاضی مهاجرت احتیاج خواهد داشت. در صورتی که تخصص و حرفه متقاضی مورد تایید کارفرما قرار بگیرد، این فرایند وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. در ادامه کارفرما باید به کشور خود اثبات کند که برای حرفه و شغل موردنظرش هیچ نیروی متخصص چینی وجود نداشته است. در این صورت دعوت نامه کاری برای متقاضی ارسال خواهد شد.

جزئیات کار در چین

  • برای اینکه بتوان ویزای کاری کشور چین را دریافت کرد باید یک نیروی متخصص و حرفه‌ای بود. فقط این دسته از افراد شانس دریافت دعوتنامه کاری دارند.
  • در صورتی که متقاضی به مدت 5 سال در جایگاه متخصص در کشور چین اشتغال داشته باشد، می‌تواند برای دریافت اقامت دائم اقدام کند.
  • دو نوع ویزای کاری برای مهاجرت به کشور چین تعریف شده است. ویزای Z یا همان ویزای کار معمول و ویزای R یا ویزای مربوط به اشتغال استعدادهای درخشان این دو نوع هستند.
  • حسابداری، مدرسی زبان انگلیسی، متخصص فناوری اطلاعات، مهندسی نفت و گاز و… از پرطرفدارترین مشاغل برای مهاجران در این کشور است.
  • به افرادی که قصد دریافت ویزای کاری چین را دارند، توصیه می‌شود تا پیش از هر گونه اقدامی شرایط کاری را در این کشور به طور دقیق بررسی نمایند. زیرا در سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا، انقلاب عظیمی در حوزه کاری این کشور شکل گرفته است.
همان طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید، نرخ بیکاری در کشور چین از سال 2020 به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. این موضوع شک و تردیدهایی را در خصوص دریافت ویزای کاری برای مهاجران به وجود آورده است.

 

مهاجرت به کشور چین از طریق سرمایه گذاری  چگونه است؟

خوب است بدانید که کشور چین  از سرمایه گذاری‌های خارجی در این کشور به طور قابل توجهی استقبال می کند. قطعا کشوری که روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است به دنبال سرمایه گذاری‌های بیشتری برای توسعه اقتصادی خواهد بود که این هدف با حمایت از سرمایه گذاران خارجی محقق می‌شود. از همین رو این کشور تسهیلات ویژه‌ای را به سرمایه گذاران خارجی ارائه می‌دهد که دریافت اقامت دائم یکی از آنها است.

جزئیات سرمایه گذاری در چین

  • افرادی که بتوانند به مدت 3 سال در این کشور به عنوان سرمایه گذار فعالیت داشته باشند، اجازه اخذ اقامت دائم خواهند داشت.
  • کارآفرینی، ثبت شرکت، خرید ملک و… برخی از راه‌های رایج برای سرمایه گذاری در این کشور به شمار می‌رود.
  • برای اینکه بتوان به عنوان سرمایه گذار در چین شناخته شد، باید سرمایه‌ای 500000 تا 2000000 دلاری داشت.

 

مهاجرت به کشور چین از طریق تولد  چگونه است؟

قانون‌های مهاجرت به چین از طریق تولد نوزاد کمی سخت گیرانه است و نمی‌توان به راحتی از این راه به مقصود رسید. بر طبق قوانین این کشور تنها نوزادانی تابعیت این کشور را دریافت میکنند که والدین آنها چینی باشند. البته از سال 2015 میلادی اصلاحاتی در خصوص اخذ اقامت در چین  از طریق تولد نوزاد اعلام شد که در ادامه بیان می‌کنیم:

جزئیات تولد فرزند در چین

  • نوزادانی که والدینی با تابعیت نامشخص دارند، می‌توانند تابعیت کشور چین را داشته باشند.
  • در صورتی که والدینی که در چین اقامت دارند اما تابعیت این کشور را ندارند، دارای فرزند شوند، نوزاد متولد شده بر طبق قانون تابعیت چینی خواهد داشت.
  • در صورتی که یکی از والدین چینی و دیگری اتباع خارجی باشد، فرزند تابعیت چینی دریافت می‌کند.

 

مهاجرت به کشور چین از طریق ازدواج  چگونه است؟

اتباع خارجی می‌توانند با ازدواج با افرادی که تابعیت چینی دارند، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. در چند سال اخیر به دلیل سو استفاده‌های زیادی که در این شیوه مهاجرتی پیش آمد، دولت چین قوانین سختگیرانه‌ای را در این خصوص در نظر گرفت. از همین رو مهاجرانی که با چینی‌ها ازدواج کنند، تابعیت دریافت نخواهند کرد. این دسته از افراد می‌توانند اقامت دائم داشته باشند و با گذشت چند سال برای دریافت تابعیت چینی اقدام کنند.

جزئیات ازدواج در چین

  • بر طبق قانون حد و حدود سنی برای ثبت قانونی ازدواج در  این کشور تعریف شده است. به این ترتیب آقایان باید حداقل 22 و خانم‌ها 20 ساله باشند. البته در صورتی که متقاضیان زیر سن قانونی باشند، می‌توانند با ارائه رضایت نامه والدین ازدواجشان را ثبت کنند.
  • در صورتی که هر یک از زوجین پیشتر ازدواج کرده باشد، باید سند طلاق خود را ارائه دهد تا امکان ثبت قانونی ازدواج جدید فراهم شود.
  • همسران خارجی می‌توانند پس از 5 سال زندگی مشترک و اقامتی بیش از 9 ماه در یک سال در چین، درخواست دریافت شهروندی را به دولت این کشور ارائه دهند.
  • برای مهاجرت از طریق ازدواج ارائه مدارکی مثل سو پیشینه کیفری و همچنین تمکن مالی از الزامات است.
متقاضیان مهاجرت به چین می‌توانند با راهنمایی‌های کارشناسان تهران مشاور از طرق مختلف تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و… به هدف خود جامه عمل بپوشانند.

مهاجرت به کشور چین از طریق پناهندگی  چگونه است؟

باید اعتراف کرد مهاجرت از طریق پناهندگی پرخطرترین شیوه مهاجرتی است که در بسیاری از مواقع نیز با نتیجه مطلوب همراه نخواهد شد. بسیاری از افرادی که به دلیل نداشتن شرایط و سرمایه کافی این مسیر را انتخاب کرده‌اند، در حین سفر با پلیس‌های مرزی، قاچاقچیان آدم و حوادث ناگوار دیگر مواجه شده‌اند.

در صورتی که فرد بتواند از تمامی موانع موجود در این مسیر به سلامت عبور کند، باید دلایل خود را برای اعلام پناهندگی بیان کند. در صورتی که این دلایل مورد تایید ماموران چینی باشد، پناهنده خواهد شد. در غیر این صورت باید به کشور خود بازگردد.

مهاجرت به چین با تهران مشاور

مهاجرت به چین اصلا کار ساده‌ای نیست. شما هر یک از شیوه‌های مهاجرتی به این کشور را که انتخاب کرده باشید، باید اسناد و مدارک زیادی ارائه دهید و با پوشیدن کفش‌های آهنین، روند اداری مورد نیاز را پشت سر بگذارید. در بسیاری از مواقع نیز به دلیل عدم وجود تخصص و مهارت کافی، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا از همان ابتدای راه از کارشناسان متخصص و دلسوز تهران مشاور کمک گرفته شود. شما می‌توانید از طریق شماره 02188906729 با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.