مهاجرت به قبرس

اگر قصد مهاجرت به قبرس را دارید، باید با رصد و بررسی‌های دقیق پا به این میدان بگذارید. زیرا این کشور از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است  که شرایط زندگی و سیاست‌های موجود در هر یک متفاوت است. به همین دلیل بهتر است پیش از هر گونه اقدامی اطلاعات خود را در خصوص شرایط زندگی در قبرس شمالی و جنوبی تکمیل نمایید و در ادامه با توجه به نوع مهاجرتی که انتخاب کرده‌اید، مدارکتان را ارائه دهید.

شرایط کلی در قبرس چگونه است؟

به طور کلی شرایط زندگی در قبرس ایده آل است. همین موضوع موجب شده است تا در چند سال اخیر شاهد افزایش تقاضا به منظور مهاجرت به این کشور باشیم. البته ناگفته نماند که شرایط زندگی در بخش جنوبی این کشور بهتر از بخش شمالی آن است.

اغلب ساکنان بخش شمالی این کشور را ترک زبانان مسلمان تشکیل می‌دهند. در صورتی که بخش جنوبی در اختیار یونانی‌های مسیحی قرار دارد. بخش جنوبی قبرس جز اتحادیه اروپا قرار دارد و ایرانی‌ها برای سفر به این منطقه به ویزا نیاز دارند. اما سفر به بخش شمالی بدون اخذ انواع ویزا نیز امکان پذیر است.

قبرس از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که هر از این دو بخش از شرایط بسیار متفاوتی برای پذیرش مهاجران برخوردار هستند.

گردشگری پررونق‌ترین صنعت در این کشور به حساب می‌آید. در بخش شمالی قبرس کشاورزی رونق بیشتری دارد و به تازگی در بخش جنوبی آن مشاغل مربوط به صنعت گاز مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

چرا قبرس برای زندگی مناسب است؟

  • دارای آب و هوای معتدل است.
  • شرایط مناسب و نسبتا آسانی برای مهاجرت ایرانیان دارد.
  • از بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری برخوردار است.
  • برای مهاجرت نیازی به اخذ مدرک زبان نیست.
  • خدمات رفاهی و درمانی رایگان است.

قبرس شمالی یا جنوبی؟

همان طور که پیشتر گفته شد، بخش شمالی قبرس در اختیار ترک‌ها قرار دارد و واحد پولی آن لیر است. در صورتی که بخش جنوبی عضو اتحادیه اروپا است و واحد پولی نیز یورو اعلام شده است. به این ترتیب می‌توان متوجه شد که هزینه‌های زندگی در بخش شمالی بسیار پایین‌تر است.

بر طبق بررسی‌های انجام شده حداقل حقوق تعیین شده برای افراد شاغل در  قبرس شمالی 4400 لیر است. در صورتی که حداقل حقوق در قبرس جنوبی 870 یورو اعلام شده است.

ثبات اقتصادی در بخش جنوبی قبرس بالا‌تر است. اما شاخص امنیت در بخش شمالی این کشور بیشتر است. به طوری که بر طبق آمارهای به دست آمده شاخص امنیت در قبرس شمالی 87 تا 92 درصد اعلام شده است. در صورتی که این آمار برای قبرس جنوبی 58 الی 78 درصد به ثبت رسیده است.

 

راه‌های مهاجرت به قبرس کدامند؟

دو بخشی بودن قبرس موجب شده است تا قوانین مربوط به مهاجرت نیز متغیر باشد. در واقع هر یک از بخش‌های شمالی و جنوبی برای پذیرش مهاجر قوانین خاص خود را دارند. به طور کلی راه‌های مهاجرت به قبرس شمالی و جنوبی از طریق: تحصیل، کار، سرمایه گذاری، تولد، ازدواج و پناهندگی امکان پذیر است.

البته ناگفته نماند افرادی که قبرس شمالی را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند، می‌توانند راحت‌تر و با هزینه‌های کنترل شده‌تری پیش زمینه‌های سفر خود را فراهم سازند.

مهاجرت تحصیلی به قبرس

یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل است. سالانه دانشجویان زیادی کشور خود را با هدف تحصیل در خاک قبرس ترک می‌کنند. پایین بودن هزینه‌های زندگی، آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی و زبان آموزشی انگلیسی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب این مقصد تحصیلی است.

لازم است بدانید که  شرایط تحصیل در قبرس شمالی بسیار آسان است و دانشجویان ایرانی می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به تحصیل مشغول شوند. افرادی که قصد تحصیل در قبرس شمالی را دارند، باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند و مدارک و شرایط مالی خود را ارسال نمایند. در ادامه دانشگاه منتخب شرایط، درخواست و مدارک را بررسی می‌کند و در صورت تایید، دعوتنامه تحصیلی متقاضی صادر خواهد شد.

جزئیات تحصیل در قبرس

  • برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی نیازی به آزمون ورودی نیست.
  • دانشجویان بین المللی می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی در شرایط اقتصادی بهتری به ادامه تحصیل مشغول شوند.
  • عموما هزینه تحصیل دانشجویان مقاطع لیسانس و فوق لیسانس از 3000 تا 10000 دلار در سال متغیر است. در صورتی که هزینه‌های تحصیل دانشجویان مقطع دکترا 12500 تا 18000 دلار در سال برآورد شده است.
  • دانشجویان مقطع لیسانس می‌توانند با ارائه نمره آیلتس 5.5 تا 6 دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند و با طی کردن یک دوره آموزشی 4 ساله مدرک دریافت کنند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید نمره آیلتس 6.5 داشته باشند و یک دوره آموزشی 2 ساله را پشت سر بگذارند.
  • طول دوره مقطع دکترا 3 تا 5 سال است، اما غالب دانشجویان می‌توانند آموزشهای خود را در 3 سال تکمیل نمایند.
  • در صورتی که دانشجویان فارغ التحصیل موفق به دریافت جاب آفر از کارفرمای قبرسی شوند، این اجازه را دارند تا نوع و زمان  اقامت خود را تغییر دهند.
  • دانشگاه‌های قبرس، نیکوزیا، یاکین دوگو و داگو آکدنیز از بهترین مجموعه‌های آموزشی این کشور به شمار می‌روند.

مهاجرت کاری به قبرس

برای اینکه بتوان از طریق کار به قبرس مهاجرت کرد، باید وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی این کشور را مجاب کرد که برای اشتغال در این کشور نیروی متخصص داخلی وجود نداشته است. در واقع این وزارت تحقیقات همه جانبه‌ای انجام می‌دهد تا مطمئن شود هیچ یک از نیروی کار متخصص قبرسی توانایی اشتغال در شغل مورد نظر را نداشته‌اند. به این ترتیب دعوتنامه کاری از سوی کارفرمای قبرسی برای متقاضی مهاجرت صادر می‌شود.

سرمایه گذاری در قبرس

یکی دیگر از راه‌های پرطرفدار برای اخذ اقامت دائم قبرس سرمایه گذاری است. خوب است بدانید که سرمایه گذاری در این کشور به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است. در صورتی که روش مستقیم انتخاب شود باید با خرید ملک، ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه و… بستر دریافت اقامت فراهم شود. در صورتی که در روش غیر مستقیم باید دولت این کشور مجاب شود که شخص متقاضی از توانایی مالی بسیار خوبی برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش برخوردار است. این روش به مهاجرت از طریق تمکن مالی نیز شناخته می‌شود.

مهاجرت به قبرس از طریق ازدواج

برای اینکه بتوان اقامت قبرس را از طریق ازدواج به دست آورد باید به دولت این کشور ثابت کرد که این ارتباط بر اساس روابط احساسی شکل گرفته است و کاملا واقعی است. البته این تمامی پیش زمینه ضروری برای اخذ اقامت دائم نیست. زوجین باید شرایط اقتصادی قابل قبولی داشته باشند. به طوری که بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تامین نمایند.

بر طبق قوانین این کشور درآمد زوجین نباید کمتر از 1000 یورو در ماه باشد. ضمن اینکه باید بتوانند خانه‌ای را برای سکونتشان تامین کنند. در ادامه باید شهردار، ازدواج زوجین را به صورت رسمی به ثبت برساند. پس از طی شدن این فرآیند،  اقامتی 2 ساله برای متقاضی صادر می‌شود و پس از این دو سال می‌توان این اقامت را برای 3 سال دیگر نیز تمدید کرد. در صورتی که ازدواج در این 5 سال مداومت داشته باشد، اقامت دائم برای متقاضی صادر خواهد شد.

مهاجرت به قبرس از طریق تولد

باید این نکته را بدانید که دریافت اقامت از طریق تولد نوزاد در  خاک قبرس امکان پذیر نیست. این کشور قوانین دقیقی در خصوص تولد در خاکش را دارد و تابعیت و اقامت از آن نوزادانی است که از پدر و مادری قبرسی متولد شده باشند. البته در این میان استثنائاتی هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره داریم:

  • بر طبق قوانینی که برای کشورهای مستعمره انگلستان در نظر گرفته شده است، تمامی افرادی که از تاریخ  1914 میلادی تا 1960 میلادی متولد شده باشند، می‌توانند تابعیت قبرس را به دست آورند.
  • افرادی که تا سال 1960 میلادی برای مدت زمانی 5 ساله در خاک این کشور زندگی کرده اند، تابعیت دریافت می‌کنند.
  • در صورتی که نوزاد از سال 1960 میلادی به بعد از پدری با تابعیت قبرسی متولد شده باشد، می‌تواند تابعیت این کشور را به دست آورد.
  • در صورتی که مادر نوزاد متولد شده قبرسی باشد و تابعیت پدر مشخص نباشد ،برای نوزاد اقامت و تابعیت این کشور صادر می‌شود تا از بی تابعیت ماندن نوزاد جلوگیری شود.

مهاجرت با پناهندگی

در برخی از کشورها شرایط زندگی برای پناهجویان چندان هم سخت نیست و پس از گذشت چند سال از شرایط ایده‌آلی برای زندگی برخوردار می‌شوند. اما چنین شرایطی در قبرس به چشم نمی‌خورد.  پناهجویان شرایط سختی دارند و همواره ترس اخراج شدن از خاک این کشور را دارند.

شرایط پناهندگان در خاک قبرس به قدری دشوار است که در بسیاری از مواقع مجبور می‌شوند برای ثبات پیدا کردن شرایطشان تن به کارهایی دهند که سلامت روح و جسمشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب از دست رفتن سرمایه‌ای که با خود همراه کرده‌اند، می‌شود.

پناهنده‌ها باید درخواست خود را به اداره پلیس این کشور ارائه دهند. در ادامه پلیس موظف است تا در یک بازه زمانی 6 الی 12 ماهه درخواست را به طور جامع بررسی نماید. موضوع بسیار مهم اینکه در تمام این مدت پناهندگان زندانی می‌شوند. عموما برای پیگیری درخواست و دادگاهی شدن آنها به بازه زمانی 18 الی 22 ماهه نیاز است که اغلب پناهجویان تمامی این مدت را در زندان سر می‌کنند.

در صورتی که پلیس، پناهندگی متقاضی را تایید کند محلی برای اقامت به ایشان اعطا می‌شود که از شرایط استاندارد برای زندگی برخوردار نیست. پناهندگان می‌توانند اشتغال پیدا کنند، اما ساعات کاری برای این دسته از افرادی بسیار زیاد و سنگین است.

به طور کلی شرایط زندگی برای مهاجرانی که از طریق پناهندگی اقدام کرده‌اند، بسیار دشوار است و این راه به هیچ یک از متقاضیان توصیه نمی‌شود.

در صورتی که قصد مهاجرت به قبرس را دارید می‌توانید از کارشناسان تهران مشاور کمک بگیرید تا شما را در طی کردن  این فرایند پیچیده همراهی کنند.

مهاجرت به قبرس با تهران مشاور

در صورتی که در انتخاب قبرس شمالی یا جنوبی برای مهاجرت تردید دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02188906729 تماس حاصل کنید و از نظر کارشناسان تهران مشاور بهره‌مند شوید. تهران مشاور یک همراه صبور و ایمن است که بهترین راه مهاجرتی به قبرس را به شما پیشنهاد می‌دهد و تمامی امور اداری و مورد نیاز را پیگیری می‌کند.