پذیرش تحصیلی نروژ

تحصیل در خارج از کشور مسئله‌ای است که جوانان زیادی به آن می‌اندیشند. چون همه افراد بطور طبیعی به دنبال پیشرفت در زندگی خود بوده و برای رسیدن به آن راه‌های مختلفی همانند تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می‌کنند. تحصیل در کشورهای خارجی از این جهت به پیشرفت منتهی می‌شود که فرد با بدست آوردن مدرک تحصیلی معتبر امکان اشتغال در مشاغل خاص را پیدا کرده و از این رو شرایط زندگی‌اش متحول می‌شود. حال نروژ یکی از کشورهایی است که متقاضیان زیادی به فکر تحصیل در آن هستند. ممکن است با خودتان فکر کنید که نروژ با وجود مساحت کمی که دارد، نمی‌تواند خدمات آموزشی خوبی را به دانشجویان خود ارائه دهد؛ اما باید بگوییم که این کشور با داشتن سیستم آموزشی قوی دانشجویان بسیاری را از نقاط مختلف به دنبال جذب خود می‌کند.

نروژ به دلیل داشتن ذخایر طبیعی نفت و گاز از جمله کشورهای ثروتمند شناخته شده در جهان بوده و به همین خاطر افراد زیادی برای اقامت در این کشور و بهبود وضعیت زندگی خود از طریق تحصیل به آن اقدام می‌کنند.

مزایای پذیرش تحصیلی نروژ

از جمله مهمترین مزایای تحصیل در نروژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان یافتن شغل مناسب

پیدا کردن شغل مناسب برای دانشجویان نروژ امری ساده بشمار می‌رود. چون نروژ کشوری با اقتصاد قوی بوده و شرایط آن سالانه در حال بهبود و رشد است؛ به همین خاطر از این نظر چندین سال اخیر جزو 5 کشور برتر دنیا شناخته می‌شود. به دنبال این موضوع به سادگی می‌توان دریافت که پیدا کردن شغل در این کشور کار سختی نیست. چرا که شاهد ایجاد بیش از 100000 شغل در نروژ هستیم. به همین خاطر تنها کافی است که برای استخدام در مشاغل دلخواه خود اراده کنید، آنگاه خواهید دید که پس از کمی جستجو مشغول به کار شده و منبع درآمدی برای خود دست و پا کرده‌اید. داشتن درآمد برای مهاجران بسیار مهم بوده و آنها را از فکر و خیال‌های مالی رها می‌کند.

  1. شرایط آسان برای اخذ اقامت دائم

روش‌های مختلفی برای اخذ اقامت دائم یک کشور وجود دارد. چنانچه قصد دارید پس از فارغ التحصیلی در نروژ اقامت دائم داشته باشید، خیلی ساده تنها با به اتمام رساندن یک دوره تحصیلی و مشغول شدن در یک کار می‌توانید جهت گرفتن اقامت دائم این کشور اقدامات لازم را انجام دهید.

  1. امکان تحصیل رایگان

از جمله مهمترین مزایای تحصیل در نروژ می‌توان به رایگان بودن هزینه‌های مربوط به تحصیل در آن اشاره کرد. این موضوع برای دانشجویان بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است. به هر حال برای یک دانشجوی مهاجر هیچ چیز با ارزش‌تر از تحصیل در دانشگاهی معتبر، دریافت خدمات آموزشی سطح بالا، رایگان بودن هزینه‌های تحصیل با وجود زندگی در محیطی با امکانات بالا نیست.

تحصیل در مقطع کارشناسی نروژ

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی نروژ در مقایسه با دیگر کشورها کمی متفاوت است. زیرا برای آنکه قادر به کسب پذیرش تحصیلی در این مقطع باشید، لازم است که به مدت یک سال از تحصیل خود را در ایران بگذرانید. به بیان واضح‌تر برای تحصیل در دوره کارشناسی نروژ به مدرک فوق دیپلم احتیاج خواهید داشت.

همچنین از دیگر پیش نیازهای تحصیل در مقطع کارشناسی نروژ به تسلط بر زبان نروژی می‌توان اشاره کرد. برای این منظور افراد باید به مدت یکسال دوره‌های آموزشی زبان نروژی را گذرانده و پس از کسب نمره قابل قبول (3 به بالا) امکان ورود به دوره کارشناسی را خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌ها دروس خود را به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌کنند، اما در کل برای برقراری ارتباط موثر با افراد چه در دانشگاه و چه در محیط کار به یادگیری زبان نروژی نیاز پیدا خواهید کرد.

تحصیل در مقطع کارشاسی ارشد نروژ

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نروژ 1 الی 2 سال به طول خواهد انجامید و دانشجویانی با معدل بالاتر از 16 احتمال موفقیتشان برای کسب پذیرش تحصیلی این دوره بیشتر خواهد بود.

اکثر رشته‌ها در این مقطع به زبان انگلیسی تدریس شده و دانشجویان بین المللی از این بابت مشکلی نخواهند داشت ولی در مقابل رشته‌هایی هم هستند که تنها به زبان نروژی ارائه می‌شوند.

در رابطه با هزینه‌های مربوط به تحصیل باید بگوییم که شما کوچکترین مبلغی را به عنوان شهریه دانشگاه پرداخت نخواهید کرد، ولی سفارت نروژ تنها در صورتی به شما ویزای تحصیلی این کشور را می‌دهد که تقریبا 10000 یورو در حساب بانکی خود داشته باشید.

از جمله دیگر شرایطی که رعایت آن برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد واجب است، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در دوره کارشناسی نیز همان رشته‌ای را باید خوانده باشید که قصد مطالعه‌اش را در مقطع کارشناسی ارشد دارید. به عبارتی در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید یک رشته را مطالعه کرده باشید.

تحصیل در مقطع دکترا در نروژ

اگر از متقاضیان تحصیل در دوره دکترا هستید، باید بدانید که برای موفقیت جهت اخذ پذیرش تحصیلی داشتن رزومه قوی حرف اول را می‌زند. درواقع کسی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا دارد، باید بار علمی و روحیه پژوهشی بالایی داشته باشد و مهمتر از آن این موضوع را بتواند به دانشگاه مورد نظر خود ثابت کند. به عبارتی شما باید به کمک رزومه تحصیلی خود دلیل کافی برای پذیرشتان را به دانشگاه و استاد راهنما بدهید.

مدت زمان لازم برای فارغ التحصیلی در مقطع دکترا چیزی حدود 3 تا 5 سال بوده و برای تحصیل به زبان انگلیسی در این دوره به مدرک آیلتس 7 نیاز خواهید داشت.

همچنین با وجود رایگان بودن هزینه‌های تحصیل در مقطع دکترا اگر موفق به انجام پروژه‌های تحقیقاتی در کنار استاد راهنمای خود شوید، آنگاه می‌توانید چیزی حدود 500000 کرون درآمد داشته باشید. به این ترتیب تحصیل در مقطع دکترا به نوعی شغل محسوب شده و برایتان درآمد به همراه دارد.

نکاتی در خصوص هزینه‌های تحصیل در نروژ

همانطور که مطالعه کردید، کمی پیشتر گفتیم که تحصیل در نروژ رایگان بوده و شما هیچگونه پولی بابت شهریه دانشگاه در هیچ مقطعی پرداخت نمی‌کنید. لازم به ذکر است که برای تحصیل در نروژ تنها هزینه مربوط به شهریه حذف شده و برای بقیه موارد همچون ثبت نام، امتحانات، بیمه و… مبلغی را در طول هر نیمسال باید پرداخت کنید. درواقع مبلغ قابل پرداخت در هر ترم چیزی حدود 300 الی 600 کرون می‌باشد.

همچنین در صورتیکه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نروژ را انتخاب کنید، ناچار به پرداخت شهریه خواهید بود. بنابراین نمی‌توان گفت که تحصیل در نروژ بصورت 100% رایگان است. چرا که با توجه به شرایط و انتخاب‌هایتان هزینه‌هایی را باید پرداخت نمایید.

 

از راهنمایی‌های کارشناسان تهران مشاور جهت آسان‌تر پیش رفتن مراحل پذیرش تحصیلی خود کمک بگیرید.

شرایط کار در نروژ

ممکن است پیش خودتان تصور کنید که عمده‌ترین مخارج یک دانشجوی مهاجر به هزینه‌های تحصیلات او مربوط می‌شود. این موضوع شاید در مورد سایر کشورها صدق کند اما در رابطه با نروژ اینطور نیست. چون نروژ کشوری گران است؛ یعنی هزینه‌های زندگی در آن بقدری بالا است که لذت رایگان بودن تحصیل را از یادتان می‌برد. به همین خاطر دانشجویان بین المللی به منظور رفع نیازهای اولیه خود همچون خوراک، پوشاک و اجاره محل سکونت اجازه انجام کار پاره وقت خواهند داشت. منتها مدت زمان در نظر گرفته شده برای دانشجویان هر مقطع متفاوت بوده و هر یک به قرار زیر است:

  • دوره کارشناسی: 10 ساعت در هفته
  • دوره کارشناسی ارشد: 20 ساعت در هفته
  • دوره دکترا: 40-30 ساعت در هفته (به علاوه درآمد حاصل از انجام پروژه‌های تحقیقاتی)

به یاد داشته باشید که با توجه به بالا بودن هزینه‌های زندگی در نروژ حقوق‌های دریافتی مشاغل آن قابل قبول در نظر گرفته شده تا افراد از طریق آن قادر به گذران زندگی خود باشند.

پذیرش تحصیلی نروژ با تهران مشاور

گاهی اوقات افراد برای گرفتن تصمیمات مهم زندگی خود نمی‌دانند چکار کنند، از کجا شروع کنند و یا حتی از چه کسی کمک بخواهند. به هر حال استفاده از تجربه سایر افراد و پرسیدن سوالات متعددی که در ذهن ایجاد می‌شود، اقدام مهمی است. حال قدم برداشتن در مسیر اخذ پذیرش تحصیلی نیز یکی از مسائل مهمی است که در زندگی متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور ایجاد شده و برای عملی کردن آن به راهنمایی‌های درست احتیاج دارند. به همین خاطر پیشنهاد می‌دهیم که در اولین فرصت با شماره تلفن 02188906729 تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط کلیه سوالات خود را از کارشناسان مجموعه تهران مشاور بپرسید. کارشناسان این مجموعه با صبر و حوصله آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص مراحل پذیرش تحصیلی نروژ و شرایط اخذ آن هستند.