مهاجرت به نروژ

با مهاجرت به نروژ می‌توان یک زندگی فوق العاده با کیفیت رفاهی بسیار بالا را تجربه کرد. از آنجایی که در این کشور از یک نظام مالی و پولی قدرتمند استفاده می‌شود، رشد و پیشرفت در اقتصاد و کار بسیار آسان‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. همین موضوع موجب شده است تا بسیاری از علاقهمندان به مهاجرت رویای زندگی در این کشور مدرن و شیک را در سر بپرورانند. 

چرا مهاجرت به نروژ پرطرفدار است؟

در سال‌های اخیر شاهد رشد نرخ مهاجرت به این کشور بودهایم. به طوری که بالغ بر 30 درصد جمعیتی که در اسلو، پایتخت این کشور اقامت دارند به مهاجران تعلق دارد. بالا بودن امید به زندگی، کیفیت خوب زندگی اجتماعی و اقتصادی، پایین بودن نرخ بیکاری، درآمد بالا، کیفیت آموزشی بالا  و رفاهفوق العاده زندگی از اصلی‌ترین دلایل افزایش تقاضا برای مهاجرت به اینکشور ثروتمند است. 

راه‌های مهاجرت به نروژ

کار
تحصیل
سرمایه گذاری
تولد 
ازدواج
پناهندگی

مهاجرت کاری به نروژ چگونه است؟

قوانین نروژ برای پذیرش مهاجران کاری کمی سختگیرانه است. به طوری که برای دریافت اقامت از این طریق باید دعوتنامه کاری از سوی یک کارفرمای نروژی که در دولت اشتغال دارد را دریافت نمایند. به این منظور سایت‌های کاریابی نروژ می‌توانند به عنوان یک واسط به متقاضیان کمک کنند. در صورتی که فرد متقاضی پیشتر در این کشور فارغ التحصیل شده باشد از شانس بیشتری برای دریافت اقامت کاری برخوردار است. 

به طورکلی نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است. در ادامه نمودار نرخ بیکاری نروژ را در چند سال اخیر مشاهده می‌کنیم:

همان طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید، نرخ بیکاری در کشور نروژ در سال 2022، 3.4 درصد است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. 

جزئیات کار در نروژ

متخصصین مکانیک، کشتیرانی، برق، نفت و صنعت شیلات از درآمد بسیار بالایی در این کشور برخوردار هستند. 
در صورتی که مهاجران کاری بتوانند توانمندی مالی خود را به این کشور ثابت نمایند، اجازه همراه کردن همسر و فرزندانشان را نیز دارند. به این منظور باید اثبات نمایند که توانایی پرداخت بیش از 306 هزار کرون در سال را دارند. 
برای اینکه بتوان اقامت کاری نروژ را به دست آورد باید شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کرد.
مدت زمان اقامت کاری برای متقاضیان خارجی 1 سال در نظر گرفته شده است. 
افرادی که مدرک تحصیلی یا کسب و کار خودشان را دارند، می‌توانند از طریق ویزای اسکیلد ورکر اقدام نمایند. در این روش اقامتی 3 ساله به متقاضی اعطا می‌شود. موردنیاز بودن شغل پیشنهادی، درآمد متوسط به بالای شغل پیشنهادی و تمام وقت بودن آن از موارد قابل توجه برای دریافت ویزای اسکیلد ورکر است. 

مهاجرت تحصیلی به نروژ

سالانه بالغ بر 23 هزار دانشجوی بین المللی وارد خاک این کشور می‌شوند. ارائه تسهیلات ویژه به دانشجویان از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این نوع مهاجرت به خاک نروژ است. علاقهمندان به ادامه تحصیل در این کشور می‌توانند به صورت رایگان در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پزشکی به ادامه تحصیل بپردازند. ضمن اینکه می‌توان زبان آموزش انگلیسی را انتخاب کرد. 

جزئیات تحصیل  در نروژ

برای تحصیل رایگان در خاک نروژ باید موسسات آموزشی دولتی انتخاب شوند. 
برای تحصیلی در مجموعه‌های آموزشی خصوصی باید مبلغی مابین 7000 تا 19000 یورو در سال پرداخت شود. 
عموما آموزش‌ها در مقطع لیسانس به زبان نروژی است. دانشجویانی که این زبان آموزشی را انتخاب کنند، باید حداقل نمره سطح 3 این زبان را به دست آورند. 
طول دوره آموزشی لیسانس در نروژ 3 سال است. 
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند به صورت کاملا رایگان و به  زبان انگلیسی و نروژی  تحصیل کنند. در صورتی که زبان انگلیسیرا  انتخاب کنند باید نمره آیلتس حداقل 6.5 داشته باشند. طول ایندوره آموزشی با توجه به رشته دانشجو، 1.5 تا 2 سال است. 
دوره دکترا در این کشور دورهای تحقیقاتی و پژوهشی به حساب می‌آید که دانشجویان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. عموما این حقوق 400 الی 500 یورو در ماه است. برای حضور در دوره‌های دکترا باید نمره آیلتس حداقل 7 را به دانشگاه ارائه داد. آموزشها به زبان انگلیسی است و طول دوره 3 تا 5 سال است. 
از آنجایی که نروژ یک کشور اروپایی با هزینه‌های نسبتا بالای زندگی به حساب می‌آید، دریافت بورسیه تحصیلی یک راه مناسب برای مدیریت هزینه‌ها است. در این روش 40 درصد از مبلغ شهریه از سوی این کشور به عنوان کمک هزینه و مابقی این مبلغ به صورت وام به دانشجو اعطا می‌شود. 
با اقامت تحصیلی نمی توان اقامت دائم نروژ را به دست آورد. در صورتی که دانشجو پس از فارغ التحصیلی به کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول شود و 3 سال از مدت اشتغالش بگذرد، می‌تواند برای دریافت اقامت دائم اقدام کند. 

مهاجرت با سرمایه گذاری 

درست است که نروژ به عنوان کشوری با هزینه‌های بالای زندگی شناخته شده است، اما این موضوع به معنای پرخطر بودن سرمایه گذاری در آن نیست. نروژ از ثبات اقتصادی و سیاسی بسیار بالایی برخوردار است و همین موضوع موجب شده است تا خطر سرمایه گذاری در این کشور به میزان قابل توجهی کاهش داشته باشد. 

جزئیات سرمایه گذاری در نروژ

از آنجایی که اقتصاد این کشور بر پایه نفت و گاز می‌چرخد، مشاغلی که در این حوزه فعالیت دارند از ثبات و درآمد بالاتری برخوردار هستند. 
نروژ مالیات زیادی را از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دریافت می‌کند.  با سرمایه گذاری در مناطق شمالی این کشور که جمعیتپایین‌تری دارند می توان مالیات کمتری پرداخت کرد. 
برای سرمایه گذاری در نروژ  و دریافت اقامت به حداقل 250000 یورونیاز است. 
سرمایه گذاران خارجی باید به گونهای عمل کنند که به بهتر چرخیدن چرخه اقتصاد، تکنولوژی و صادرات این کشور کمک نمایند. 
کارآفرینی، ثبت شرکت، خرید ملک، خرید اوراق قرضه و تمکن مالی از راه‌های سرمایه گذاری در خاک نروژ به حساب می‌آید. 
با خرید ملک و ثبت شرکت نمی‌توان از همان ابتدای کار اقامت دریافت کرد. خرید اوراق قرضه بهترین شیوه سرمایه گذاری برای دریافت سریع اقامت این کشور به حساب می‌آید. 

مهاجرت به نروژ با ازدواج

ازدواج با تبعه نروژی امکان دریافت اقامت را فراهم می‌کند. البته برای دریافت اقامت و تابعیت باید شرعی و رسمی بودن این ازدواج به دولت کشور نروژ اثبات شود. 

جزئیات دریافت اقامت نروژ با ازدواج

همسر نروژی باید دولت این کشور را مجاب کند که توانایی مالی برای پشتیبانی همسرش را دارد. داشتن منزل مسکونی و شغل مناسب از دیگر پیش زمینه‌های لازم برای مهاجرت از طریق ازدواج است. 
برای دریافت اقامت از طریق ازدواج باید 3 الی 4 سال از زمان ازدواج گذشته باشد. 
اگر صوری بودن ازدواج به اثبات دولت نروژ برسد، هیچ شانسی برای دریافت اقامت وجود ندارد. حتی در صورتی که پیشتر اقامت صادر شده باشد، باطل می‌شود و مهاجر از خاک این کشور اخراج خواهد شد. 
برای اینکه بتوان دولت این کشور را مجاب کرد که ازدواج صوری نیست، باید به توصیف رابطه پرداخت و برنامه‌هایی که منجر به این ازدواج شده است را شرح داد. 
در صورتی که متقاضی قبلا ازدواج داشته باشد، باید اثبات کند که همسر سابقش فوت کرده و یا طلاق گرفته است. 

مهاجرت با تولد

باید این نکته را بدانید که دریافت اقامت و تابعیت از طریق تولد نوزاد در خاک نروژ تقریبا غیر ممکن است. زیرا دولت نروژ برای صدور تابعیت افراد تازه متولد شده از سیستم خون تابعیت می‌کند. یعنی در صورتی که والدین نوزاد،تبعه نروژ باشند فرزند متولد شده نیز به طور خودکار تابعیت این کشور را به دست می‌آورد. 

نروژ کشور زیبایی‌های بی پایان است که به عنوان یک مقصد رویایی برای علاقهمندان به مهاجرت شناخته می‌شود. 

مهاجرت از طریق پناهندگی

همیشه مهاجرت با پناهندگی آخرین و البته سیاه‌ترین راه دریافت اقامت به حساب می‌آید. در برخی مواقع تفاوت‌های نگرشی در مذهب، سیاست و… شرایط سختی را برای افراد در وطنشان به وجود می‌آورد. اما دریافت اقامت به دلیل وجود این تفاوت‌ها، خطرهای زیادی را شامل می‌شود. عبور از مسیرهای سخت و خطرناک، مواجهه شدن با قاچاقچیان، شرایط نامناسب اقامت پناهندگان در کمپ‌ها و… برخی از موانع موجود در این مسیر است. 

نکته قابل توجه اینکه کشور نروژ نیز در پذیرش پناهندگان قوانین سختگیرانهای دارد. به طوری که از سال 2015 میلادی به بعد شاهد کاهش نرخ مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی هستیم.  

مهاجرت به نروژ با تهران مشاور

نمی‌توان برای تمام افرادی که قصد مهاجرت به نروژ را دارند، یک نسخه پیچید. قطعا با رصد دقیق راه‌های مهاجرتی و آنالیز شرایط متقاضی می‌توان بهترین شیوه را انتخاب کرد. از آنجایی که بررسی و رصد تخصصیراه‌های مهاجرتی کار دشواری است، بهتر است از افراد متخصص این حوزهکمک گرفته شود. افرادی که به خوبی با قوانین مهاجرتی این کشور آشنا هستند و می‌توانند بهترین راهنمایی‌ها را ارائه دهند. کارشناسان تهران مشاور با شماره تماس 02188906729 آماده پاسخگویی به سوالاتمهاجرتی شما متقاضیان گرامی ‌هستند.