پذیرش تحصیلی ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهایی است که شرایط ویژه‌ای را برای دانشجویان مهاجر خود در نظر گرفته است. از این رو اقدام جهت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا برای آن دسته از افرادی که به منظور ادامه تحصیل خواهان مهاجرت به کشوری با شرایط آسان هستند، امری کاملا بدیهی است.

ایتالیا با وجود دانشگاه‌های معتبر شناخته شده در جهان و شرایط آسان برای تحصیل جوانان زیادی را برای ادامه تحصیل در این کشور ترغیب می‌کند.

مزایای پذیرش تحصیلی ایتالیا

  1. وجود بورسیه استانی ایتالیا

یکی از مهمترین مزایای تحصیل در ایتالیا را می‌توان بورسیه استانی آن بشمار آورد. این بورسیه که تحت عنوان DSU شناخته می‌شود، امکانات خاصی را برای دانشجویانی که در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند، در نظر گرفته است. استفاده از این بورسیه هزینه تحصیل در دانشگاه را برای این دسته از افراد رایگان کرده و علاوه بر پذیرش دانشجو در خوابگاه، 3000 یورو نیز به منظور کمک هزینه مخارج سالانه به آنها اهدا می‌کند. از جمله دیگر مزایای این بورسیه می‌توان به دریافت کارت تخفیف مربوط به رفت و آمد، یک وعده غذای رایگان در روز و… اشاره کرد. بسیاری از افراد تنها بخاطر مشکلات مالی و چالش‌های ناشی از آن از دنبال کردن آرزوها و رسیدن به زندگی ایده آلی که برای آینده‌شان تصور کرده‌اند، صرف نظر می‌کنند. در حالی که با وجود بورسیه استانی ایتالیا دیگر نیازی نیست که در مورد هزینه‌های دانشگاه، خورد و خوراک، محل اقامت و مسائلی از این دست نگران باشند. چون ایتالیا با در نظر گرفتن این بورسیه برای افرادی که از لحاظ مالی شرایط سختی را می‌گذرانند، راهی برای تحقق رویاهایشان ایجاد کرده است.

  1. وجود دانشگاه‌های برتر دنیا در ایتالیا

مسئله قابل توجه در مورد ایتالیا داشتن چیزی حدود بیش از 50 دانشگاه برتر شناخته شده در جهان است. وجود 50 دانشگاه برتر آن هم با امتیازهایی زیر 1000 باعث شده تا ایتالیا به یکی از رقبای اصلی و مهم کشورهای مطرحی چون آلمان، آمریکا، فرانسه و… تبدیل گردد. این موضوع به راحتی ثابت می‌کند که سطح سیستم آموزشی در این کشور بسیار بالا و مطابق استانداردهای روز می‌باشد.

  1. برخورد مناسب با مهاجران

ایتالیا کشوری است که تقریبا یک دهم جمعیت آن از مهاجران تشکیل شده است. در نتیجه با وجود ملیت‌های مختلف فرهنگ‌های متعددی در این کشور رواج داشته و به این ترتیب در برخورد با مردمان آن چندان احساس غریبگی نخواهید کرد. چرا که افراد زیادی را می‌توانید بیابید که همچون شما مهاجر بوده و چه بسا اگر شانس یاری دهد، قادر به آشنا شدن با هم زبانانتان نیز خواهید بود. علاوه بر اینها مردمان ایتالیا نیز رفتاری خوش با مهاجران داشته و نگاه نژادپرستی به آنان ندارند. به همین خاطر با در نظر گرفتن شرایط موجود زندگی در ایتالیا برایتان راحت محسوب می‌شود.

  1. امکان اشتغال به کار پس از فارغ التحصیلی

در صورتی که برنامه دارید پس از به پایان رساندن دوره تحصیلی خود در این کشور بمانید، خیلی راحت می‌توانید با اخذ مجوز کار و تغییر ویزای تحصیلی به ویزای کاری اقدام به یافتن شغلی متناسب با رشته تحصیلیتان کرده و از این طریق شروع به کسب درآمد کنید.

مراحل درخواست پذیرش تحصیلی

بطور کلی و مختصر شما قبل از هر اقدامی ‌باید رشته و زبان تحصیل خود را انتخاب نمایید. در این مورد باید به خوبی تحقیقات همه جانبه را انجام دهید. چون ممکن است شما قصد تحصیل در رشته‌ای را داشته باشید که تنها در دانشگاه‌های ایتالیایی زبان تدریس می‌شود در حالی که به این زبان تسلط کافی ندارید. بنابراین اطمینان حاصل کردن از تدریس رشته مورد علاقه‌تان به زبانی که بر آن تسلط دارید، کاملا ضروری است.

در مرحله بعدی باید مدارک تحصیلی، مدرک زبان، کپی گذرنامه، عکس، رزومه و انگیزه نامه (برای متقاضیان کارشناسی ارشد)، پورتفولیو ( برای متقاضیان رشته‌های هنر و معماری) و سایر مدارکی که دانشگاه به بررسی آنها نیاز دارد را آماده کرده و در نهایت ارسالشان نمایید.

پس از انجام اقدامات لازم برای ثبت درخواست پذیرش تحصیلی و ارسال مدارک مربوط به آن چیزی حدود 1 الی 3 ماه باید منتظر دریافت نتیجه نهایی بررسی‌های انجام شده از طرف دانشگاه باشید. توجه داشته باشید که گاهی اوقات باید مدارک تکمیلی آماده و ارسال نمایید. به همین خاطر بهتر است که در اولین فرصت اقدامات مربوط به پذیرش تحصیلی را انجام دهید تا مبادا زمان خود را برای انجام کارهای تکمیلی از دست دهید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا

برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ایتالیا به ارائه مدارک پیش دانشگاهی و دیپلم نیاز خواهید داشت. پس از اینکه مدارک ذکر شده به تایید دانشگاه مورد نظرتان در آمد، باید خود را برای شرکت در آزمون ورودی آماده کنید. البته با توجه به رشته‌ای که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، شاید از دادن این آزمون معاف شوید؛ چرا که آزمون ورودی تنها برای برخی از رشته‌ها در نظر گرفته شده است.

تدریس در دوره‌های کارشناسی این کشور هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی صورت می‌پذیرد. چنانچه مایل به تحصیل به زبان انگلیسی باشید باید مدرک آیلتس 6 داشته و در صورتی هم که زبان ایتالیایی را برای تحصیل انتخاب کنید، ملزم به تسلط بر این زبان تا سطح B2 خواهید بود.

همچنین اگر شما در کلاس‌های زبان ایتالیایی سفارت ایتالیا شرکت کرده و حدود 90% امتحانات را با نمره عالی پشت سر بگذارید، جهت اخذ پذیرش تحصیلی به سفارت معرفی خواهید شد.

در رابطه با کار در مقطع کارشناسی نیز باید بدانید که در هفته چیزی نزدیک به 10 ساعت اجازه انجام کار پاره وقت خواهید داشت.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ایتالیا

مقطع کارشناسی ارشد حدود 1 الی 2 سال به طول انجامیده و دانشجو در چهارمین ترم پس از دفاع از پایان نامه تحصیلات خود را با موفقیت به اتمام می‌رساند. توجه داشته باشید که برای پذیرش در این مقطع به معدل بالاتر از 14 و مدرک زبان (مطابق توضیحات قبل) نیاز خواهید داشت. البته در خصوص زبان بهتر است که تحقیقاتی همه جانبه نسبت به تحصیل در رشته انتخابی خود داشته باشید. چون برخی از رشته‌ها هرچند که به زبان انگلیسی تدریس شوند، اما در نهایت به تسلط شما به زبان ایتالیایی احتیاج دارند.

همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد علاوه بر امکان مشغول شدن در کار پاره وقت 20 ساعت در هفته در صورتی که از شرایط لازم برخوردار باشند، قادر به دریافت بورسیه تحصیلی بوده و از این طریق هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد.

چنانچه قصد دنبال کردن اهداف و رویاهای خود را دارید، تهران مشاور در تمامی مراحل این مسیر همراه شما بوده و به سوالاتتان پاسخ می‌دهد.

تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا

مدت زمان لازم برای فارغ التحصیلی در مقطع دکترا بسته به رشته انتخابی دانشجو بین 3 الی 5 سال متغیر می‌باشد. همانطور که مطلع هستید در مقطع دکترا دانشجو باید موضوعی را به عنوان پروژه تحقیقاتی خود انتخاب کرده، با کمک و یاری استاد راهنما آن را پیش برده و در نهایت خود را برای دفاعیه آماده نماید. توجه داشته باشید که پایان نامه‌ای که بر روی آن کار می‌کنید باید چیزی بیشتر از 100000 کلمه داشته باشد تا مورد تایید اولیه واقع شود.

نکته مهمی که در خصوص تحصیل در دوره دکترا ایتالیا باید بدانید این است که برای تحصیل در این مقطع باید بر زبان ایتالیایی تسلط کافی داشته باشید تا در نهایت تحصیلات خود را با موفقیت به پایان برسانید. درست است که برخی از دوره‌های در نظر گرفته شده در مقطع دکترا به زبان انگلیسی است، اما این موضوع مانع از آن نمی‌شود که از یادگیری زبان ایتالیایی تا رسیدن به سطح B2 سر باز زنید.

همچنین دانشجویانی که کارنامه درخشانی از مقاطع قبلی خود داشته باشند می‌توانند درخواست خود را مبنی بر اخذ بورسیه تحصیلی ثبت کرده و در صورت موافقت از هزینه‌های تحصیل خود بکاهند.

آخرین مورد مهم در رابطه با مقطع دکترا این است که دانشجویان این مقطع تا سقف 30 ساعت در هفته اجازه کار دارند.

تحصیل در دانشگاه‌های ارزان ایتالیا

برخی از دانشجویان مهاجر در صورتی که موفق به کسب بورسیه تحصیلی نشوند، ممکن است هزینه‌های مربوط به تحصیل ذهنشان را درگیر کند. به این دسته از افراد باید بگوییم که نگران نباشید، در ایتالیا دانشگاه‌های خوبی برای تحصیل وجود دارند که علیرغم بالا بودن سطح کیفیت تدریس در آنها هزینه‌های تحصیلی کمی را برایتان به همراه دارند. از جمله این دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه بوزن بولزانو
  • دانشگاه ساپینزای رم
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه پالرمو
  • دانشگاه دی تورینو
  • دانشگاه پاویا

پذیرش تحصیلی ایتالیا با تهران مشاور

برخی از افراد مدام سرشار از شک و تردید نسبت به خواسته‌هایشان هستند. مثلا در رابطه با پذیرش تحصیلی ممکن است افرادی در این میان وجود داشته باشند که فقط بخاطر نداشتن اطلاعات کافی و ترس‌های درونیشان اخذ پذیرش تحصیلی را امری غیرممکن و نشدنی در نظر بگیرند. چنین افرادی تنها به کمک مشاوران متخصص قادر به رهایی از این نشخوار ذهنی خواهند بود. در مقابل افرادی هم هستند که شرایط کافی برای تحصیل در خارج از کشور را نداشته اما به موفقیتشان در این راه کاملا اطمینان دارند. برای همین کمک گرفتن از یک مشاور و راهنما باعث می‌شود تا دریابید در کجای مسیر قرار دارید و با توجه به شرایطتان امکان اخذ پذیرش تحصیلی برایتان مقدور است یا خیر. در این راستا پیشنهاد ما به شما این است که از طریق شماره تلفن 02188906729 با کارشناسان مجموعه تهران مشاور ارتباط برقرار کرده و نسبت به وضعیت خود آگاهی پیدا کنید.