22
دسامبر

مهاجرت تحصیلی به کانادا

افرادی قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند، باید به خوبی زوایای مختلف این تصمیم را بررسی نمایند. به اصطلاح نباید بی‌گدار به آب زد و با کسب اطلاعات دقیق و درست پا به این میدان هیجان انگیز گذاشت. بدون شک با ادامه تحصیل در کانادا می‌توان به افق دید گسترده‌تری در حوزه علم و کار دست پیدا کرد.  به این منظور باید در گام اول اطلاعات  درخوری در خصوص دانشگاه‌ها و کالج‌ها و همچنین شرایط پذیرش هر یک از آنها جمع آوری شود.  در ادامه می توان با انتخاب یکی از موسسات آموزشی به رشد فردی و توسعه دانش و تخصص مشغول شد.

افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

در سال‌های اخیر شاهد افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت تحصیلی به کانادا هستیم. بسیاری از دانشجویان و متخصصین خواهان ادامه تحصیل در این کشور هستند. زیرا کانادا کیفیت بالای تدریس را به عنوان یک اصل مهم در آموزش عالی در نظر گرفته است.

جالب است بدانید که سالانه بالغ بر 350 هزار دانشجوی بین المللی کشور خود را به قصد ادامه تحصیل به مقصد کانادا ترک می‌کنند. البته ناگفته نماند که کیفیت بالای آموزشی تنها دلیل محبوبیت این مقصد تحصیلی در نزد دانشجویان بین المللی نیست.  فارغ التحصیلان می‌توانند پس از به اتمام رساندن دوره آموزشی و دریافت مدرک برای اقامت دائم و شهروندی این کشور اقدام نمایند.

گفتنی‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل و تحقیق در بازه زمانی کمتر از 6  ماه در خاک کانادا را دارند، می‌توانند بدون دریافت جواز تحصیلی به این مقصد سفر کنند. اما در صورتی که طول دوره تحصیلی بیش از 6 ماه باشد به جواز تحصیلی نیاز خواهد بود.

در صورتی که دانشجویان با ویزای تحصیلی وارد خاک کانادا شوند، اجازه دارند تا در طی تحصیل خود  به صورت پاره وقت اشتغال داشته باشند.

می‌توان گفت بهترین زمان برای مهاجرت تحصیلی به کانادا پس از دیپلم است. زیرا به این ترتیب می‌توان آموزش‌های عالی را در بستری مدرن فرا گرفت و با تازه‌ترین متدهای آموزشی و علمی آشنا شد. البته افرادی که تمایل دارند پس از اخذ مدرک دیپلم به کانادا مهاجرت کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید فاصله زمانی زیادی بین سال اخذ مدرک و ارائه درخواست مهاجرت وجود داشته باشد.

عموما در اکثر کشورها متقاضیان تا سن 21 سالگی اجازه دارند تا پس از اخذ مدرک دیپلم برای  کسب آموزش‌های عالی مقصد تحصیلی تازه‌ای را انتخاب کنند و در پی آن پذیرش تحصیلی دریافت نمایند.

دانشجویان بین المللی اجازه دارند تا در طول ترم به مدت 20 ساعت در هفته اشتغال داشته باشند. البته در زمان تعطیلات بین ترم اجازه کار تمام وقت را دارند.

کانادا توجه ویژه‌ای به کیفیت آموزشی دارد. همین موضوع موجب شده است تا شاهد ارائه بهترین متدهای آموزشی در دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور باشیم. 

مقدمه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا

برای اینکه بتوان پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه‌های کانادا را به دست آورد، باید سه گام اساسی برداشته شود:

  • دریافت مدرک زبان: یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از مهاجرت تحصیلی به دست آوردن مدرک زبان است. زیرا سطح زبان متقاضیان هم زمان با بررسی اولیه درخواست مهاجرت تحصیلی کنترل می‌شود.  تمامی آموزش‌ها در این کشور به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی است. از همین رو متقاضیان ملزم هستند تا به سطح مناسبی از زبان انگلیسی یا فرانسوی برسند.
  • آزادسازی و ترجمه مدارک هویتی و تحصیلی: کانادا برای بررسی درخواست مهاجرت تحصیلی به مدارک و سوابق تحصیلی متقاضی نیاز دارد. از آنجایی که فرایند آزادسازی مدارک پس از فارغ التحصیلی طولانی است، بهتر است خیلی زود به این منظور به مراکز آموزشی مورد نظر مراجعه شود. ضمن اینکه تمامی این مدارک باید توسط دارالترجمه‌های رسمی ترجمه شود. در انتها نیز باید تمامی این مدارک توسط دادگستری مهر شود.
  • انتخاب دانشگاه مورد نظر: شهر محل تحصیل، رشته تحصیلی و دانشگاه از اصلی‌ترین مواردی هستند که آینده تحصیلی و کاری فرد متقاضی را رقم می‌زند. به همین دلیل توصیه می‌شود  تا متقاضیان در انتخاب دانشگاه مورد نظرشان وسواس زیادی به خرج دهند.

انواع مهاجرت تحصیلی به کانادا

تحصیل در مقطع ابتدایی

افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و دارای فرزند هستند، می‌توانند با مهاجرت به این کشور فرصت ارزشمندی به فرزندانشان ببخشند. زیرا حوزه آموزش در کانادا بسیار قدرتمند است. به طوری که سالانه بالغ بر شش درصد از تولیدات ناخالص برای ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها هزینه می‌شود. این عرصه مدام در حال رصد شدن است و کودکان می‌توانند از همان ابتدای راه با بهترین متدها آموزش ببینند.

نکات قابل توجه برای تحصیل در کانادا در مقطع ابتدایی

  • سن قانونی آغاز به تحصیل در این کشور از 6 الی 7 سالگی است.
  • 8 سال اولیه تحصیل در مدارس ابتدایی گذرانده می‌شود و از 9 سالگی تحصیل  در دوره متوسطه آغاز می‌شود.
  • دانش آموزان می‌توانند با پشت سر گذاشتن 12 سال تحصیل در مدارس برای دریافت دیپلم اقدام کنند. برای دریافت این مدرک به 2 سال تحصیلی دیگر نیاز است.
  • تحصیل در مدارس کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می‌شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی

وجود دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر  و متعدد از یک سو و متنوع بودن رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی از سوی دیگر موجب شده است تا شاهد افزایش تقاضای دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در این کشور  باشیم.

نکات قابل توجه برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

  • طول دوره اموزشی در این مقطع در کانادا 3 الی 4 سال است.
  • در صورتی که متقاضی دوره 12 ساله دیپلم را پشت سر گذاشته باشد و دارای مدرک زبان با نمره حداقلی 6 باشد اجازه ارائه درخواست برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارد.
  • شرایط ویژه‌ای برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در کانادا فراهم شده است تا متقاضیانی که مدرک زبان مورد قبول ندارند، به خاک این کشور وارد شوند و پس از حضور در کلاس‌های آموزش زبان و دریافت نمره قبولی درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظرشان را ارائه دهند.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

عموما افرادی می‌توانند درخواست ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را داشته باشند که از توانمندی و دانش قابل قبولی برخوردار باشند. خوشبختانه کشور کانادا تنوع رشته‌ بالایی در  مقطع کارشناسی ارشد دارد. همین موضوع موجب شده است تا این کشور به یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین المللی در این مقطع تبدیل شود.

نکات قابل توجه برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

  • طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا 1 تا 2 سال است.
  • شرایط خوبی برای اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در کانادا حکمفرما است. به این ترتیب فارغ التحصیلان می‌توانند با تغییر نوع اقامت خود برای مدت  بیشتری در خاک این کشور اقامت داشته باشند.
  • ارائه مدرک زبان با نمره آیلتس حداقل 6 تا 6.5، ارائه مدرک کارشناسی و تمکن مالی  از پیش نیازهای ضروری است که باید با درخواست پذیرش تحصیلی در این مقطع همراه شود.

 

تحصیل در مقطع دکتری

باید اعتراف کرد که ادامه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری کار هر کسی نیست! اغلب طرفداران تحصیل در این مقطع دانشجویانی هستند که سوابق دانشجویی درخشانی دارند و تا کنون تحقیقات گسترده‌ای در حوزه رشته تحصیلی خود انجام داده‌اند. عموما متقاضیانی که رزومه تحصیلی بسیار خوبی دارند، شانس مجاب کردن استاد راهنما و ادامه تحصیل در مقطع دکتری را به دست می‌آورند.  دریافت مدرک  دکتری در کانادا کار بسیار دشواری است .در صورتی که بتوان از پایان نامه در برابر اساتید و متخصصین برجسته دفاع کرد، امکان دریافت مدرک فارغ التحصیلی وجود دارد.

نکات قابل توجه برای تحصیل در کانادا در مقطع  دکتری

  • طول دوره تحصیلی در این مقطع 4 تا 6 سال است.
  • بهداشت، روانشناسی، مهندسی و پزشکی از پرطرفدارترین رشته‌های مقطع دکتری در کانادا هستند.
  • در صورتی که دانشجویان بین المللی شایستگی‌های علمی‌داشته باشند، می‌توانند از کمک هزینه‌های دولتی بهره‌مند شوند.
  • دانشجویان بین المللی باید  نمره آیلتس حداقل 7 را به دانشگاه‌های این کشور ارائه دهند.

افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی به کانادا هستند، می‌توانند تمامی سوالات خود را در خصوص راه و رسم دریافت ویزای تحصیلی این کشور از کارشناسان تهران مشاور بپرسند. 

 

آیا می‌توان بورسیه تحصیلی دریافت کرد؟

در صورتی که متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا از دانش و تخصص درخوری برخوردار باشد اما توان مالی برای ادامه تحصیل در خاک این کشور را نداشته باشد، می‌تواند از بورسیه تحصیلی استفاده کند. به این ترتیب دولت کانادا هزینه‌های تحصیلی متقاضی را در قالب کمک هزینه یا وام پرداخت می‌نماید.

به طور کلی بورسیه‌ها دارای دو نوع هستند. برخی فول فاند هستند و تمامی‌هزینه‌های دانشجوی بین المللی را پوشش می‌ دهد و برخی دیگر به عنوان کمک هزینه در گذران معیشت و تامین هزینه‌های تحصیل  به دانشجویان کمک می‌کند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در هر دانشگاه متفاوت است. اما رزومه تحصیلی، رزومه کاری، سطح زبان، مقالات علمی ثبت شده در مجلات معتبر و… از عوامل تاثیرگذار بر دریافت انواع بورسیه تحصیلی است.

 

 

مهاجرت تحصیلی به کانادا با تهران مشاور

اگر اطلاعات جامعی در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا در دسترس ندارید یا به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی هستید یا به دنبال راهی مطمئن و سریع برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه موردنظرتان هستید، حتما با کارشناسان تهران مشاور مشورت کنید. کارشناسان این مجموعه با شماره تلفن 02188906729 آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند.