03
ژانویه

مهاجرت تحصیلی به روسیه

همیشه مهاجرت تحصیلی به روسیه خواهان زیادی داشته است. زیرا دانشگاه‌های این کشور در رتبه بندی‌های جهانی امتیاز بسیار خوبی کسب کرده‌اند. البته کشور روسیه به امتیاز‌های کسب شده بسنده نکرده است و در تلاش است تا با سیاست گذاری‌های جدید و به کار گیری استراتژی‌های تازه رتبه تمامی دانشگاه‌های خود را به زیر 100 بکشاند.

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مهاجران تحصیلی، درگیری برای حضور در آزمون‌های ورودی به منظور دریافت پذیرش دانشگاهی است. در صورتی که دانشگاه‌های روسیه از این قاعده کلی جدا هستند و متقاضیان می‌توانند در روندی کوتاه پذیرش تحصیلی دریافت نمایند.

آیا مهاجرت تحصیلی به روسیه کار درستی است؟

اگر همواره دغدغه دوری از خانواده و وطن را دارید و به دنبال یک مقصد تحصیلی با هزینه‌های پایین زندگی می‌گردید، بی شک روسیه انتخاب مناسبی خواهد بود. از آنجایی که روابط سیاسی و دوستانه بین کشور ما و روسیه بسیار قوی است، شرایط خوبی برای تحصیل مهاجران ایرانی در نظر گرفته شده است. البته تصور نکنید که دانشجویان در حال تحصیل در خاک روسیه را فقط ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. این کشور پذیرای دانشجویان بین المللی از میان 170 کشور دنیا است.

با انتخاب روسیه به عنوان مقصد تحصیلی دیگر نیازی نیست تا زمان، هزینه و انرژی زیادی بابت اخذ پذیرش تحصیلی طی شود. زیرا این فرایند در روسیه بسیار ساده  و آسان است و می‌توان بدون اتلاف وقت به آرزوی تحصیل در این کشور جامه عمل پوشاند.

سایر مزایای تحصیل در ترکیه

  • کیفیت آموزشی در روسیه بسیار غنی است و اساتید برجسته‌ای در حوزه‌های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.
  • دردانشگاه‌های این کشور شرط معدل معنایی ندارد. به این ترتیب تمامی افراد می‌توانند فارغ از نمرات و سوابق تحصیلی خود و با حضور در دوره‌های پادفک به دانشگاه‌های روسی وارد شوند.
  • مدارک کسب شده در دانشگاه‌های روسیه مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارد.

آشنایی با بهترین دانشگاه‌های روسیه

  • دانشگاه سن پترزبورگ
  • دانشگاه ایالتی تومسک
  • دانشگاه لومونوسوف
  • دانشگاه پاولوف
  • دانشگاه فنی باومن مسکو
  • دانشگاه HSE
  • و…

انواع راه‌های مهاجرت تحصیلی به روسیه

  • تحصیل در مدارس
  • تحصیل در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل در مقطع دکترا
  • تحصیل پزشکی

 

تحصیل در مدارس روسیه چگونه است؟

تحصیل در مدارس روسیه به سه قسم ابتدایی، دوره مقدماتی عمومی و دوره متوسطه دسته بندی می‌شود. طول دوره آموزش ابتدایی 4 سال است. افرادی که بتوانند از این دوره فارغ التحصیل شوند، وارد دوره مقدماتی عمومی با مدت زمان 5 سال می‌شوند. پس از طی کردن این 5 سال نوبت به دوره متوسطه  عمومی یا حرفه‌ای می‌رسد که بسته به نوع رشته 2 تا 3 سال به طول می‌انجامد.

تحصیل در مقطع کارشناسی چگونه است؟

افرادی که دارای مدرک فارغ التحصیلی از دوره متوسطه عمومی یا حرفه‌ای باشند، اجازه دارند تا برای مقطع کارشناسی ثبت نام کنند. به طور معمول طول این دوره 4 سال است. خوشبختانه محدودیت زیادی برای انتخاب زبان اموزشی در این مقطع وجود ندارد. دانشجویان بین المللی می‌توانند یکی از زبان‌های روسی یا انگلیسی را به عنوان زبان آموزشی خود انتخاب کنند. در صورتی که انتخابشان زبان روسی باشد، کلاس‌های ارتقای آمادگی زیادی وجود دارد که می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. اگر هم آموزش به زبان انگلیسی را انتخاب نمایند، باید مدرک آیلتس با حداقل  نمره 6 را ارائه دهند. در صورتی که از توانمندی بالایی در فهم زبان انگلیسی برخوردار نباشند، می‌توانند از برنامه‌های آموزشی متنوع ارائه شده از سوی دولت این کشور استفاده کنند.  عموما هزینه‌های تحصیل در این مقطع از 220 تا 240 هزار روبل در سال متغیر است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چگونه است؟

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توان دو زبان انگلیسی یا روسی را انتخاب کرد. افرادی که زبان انگلیسی را انتخاب کنند، باید نمره آیلتس حداقل 6 داشته باشند. هزینه تحصیل در این مقطع در دانشگاه‌های دولتی این کشور به طور میانگین 13000 روبل در سال است. البته در صورتی که دانشگاه‌های خصوصی برای ادامه تحصیل انتخاب شود، هزینه‌ها به میزان قابل توجهی صعودی خواهد شد و به 1.4 میلیون روبل در سال می‌رسد. طول دوره تحصیلی  نیز در این مقطع با توجه به رشته تحصیلی از 2 سال تجاوز نخواهد کرد.

تحصیل در مقطع دکترا چگونه است؟

انتخاب روسیه به عنوان مقصد تحصیلی بسیار هوشمندانه است. زیرا در این کشور بسترهای زیادی برای تحقیق و پژوهش دانشجویان دکترا در نظر گرفته شده است. البته روسیه در انتخاب و پذیرش دانشجویان دکترا وسواس بسیار بالایی دارد و به همه متقاضیان فرصت تحصیل در این کشور را نمی‌دهد. تنها افرادی شانس تحصیل در این مقطع در خاک روسیه را دارند که از سابقه تحصیلی و پژوهشی بسیار قوی برخوردار باشند.

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، باید مدرک آیلتس خود را با نمره حداقلی 6 به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند. در صورتی که دانشجویان بین المللی بتواند از بورسیه تحصیلی این کشور استفاده کنند، تحصیل رایگان خواهند داشت.

تحصیل پزشکی در روسیه چگونه است؟

علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در روسیه می‌توانند با حضور در آزمون پزشکی دانشگاه‌ها شانس خود را برای تحصیل در این مقطع امتحان کنند. البته که این آزمون در هر دانشگاه منحصر به فرد است و با توجه به سیاست گذاری‌های همان مرکز آموزشی شکل گرفته است که به این ترتیب دروس مختلفی مورد ارزیابی قرار میگیرد. متقاضیانی که مدرک معتبر زبان ندارند، می‌توانند پس از ورود به خاک روسیه در دوره‌های آموزش زبان شرکت نمایند.

دانشگاه‌های روسیه پیش از جذب دانشجویان خارجی یک مصاحبه انجام خواهند داد. هدف از برگزاری این مصاحبه‌ها ارزیابی دانش و دقت متقاضیان است. در صورتی که دانشجویان بین المللی این مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارند، شانس ورود به دوره‌های آموزشی را خواهند داشت. طول دوره تحصیلی برای پزشکی عمومی در روسیه 6 سال و برای دندانپزشکی 5 سال اعلام شده است.

کارشناسان تهران مشاور می‌توانند به عنوان یک راهنما، مسیر مهاجرت تحصیلی به روسیه را برای متقاضیان روشن و هموار کنند.

دوره پادفک چیست؟

افرادی که تمایل دارند دوره‌های آموزشی خود را به زبان روسی پشت سر بگذارند، باید در دوره پادفک شرکت کنند. در این دوره درس‌های زیست، شیمی و زبان روسی تدریس می‌شود تا سطح دانش  دانشجویان خارجی ارتقا پیدا کند. لازم به ذکر است که این دوره آموزشی رایگان نیست و متقاضیان باید 2000 تا 3000 دلار هزینه پرداخت نمایند.

مهاجرت تحصیلی به روسیه با تهران مشاور

افرادی که به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به روسیه نیاز دارند، می‌توانند تمامی سوالات خود را از کارشناسان تهران مشاور بپرسند. شماره تلفن 02188906729 راه ارتباطی متقاضیان مهاجرت به روسیه با کارشناسان تهران مشاور است.