03
ژانویه

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

همیشه مهاجرت تحصیلی به فرانسه طرفداران زیادی داشته است. آیا تا به  حال به علت این موضوع فکر کرده‌اید؟ بی شک وجود دانشگاه‌های معتبر و با کیفیت در  دل این کشور از بارزترین دلایل محبوبیت این مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است. دلیل دیگر حمایت دولت فرانسه از دانشجویان خارجی است. دولت این کشور بخش زیادی از هزینه‌های زندگی و تحصیل این دسته از افراد را پوشش می‌دهد. علاوه بر این موارد، دولت فرانسه در تلاش است تا با عرضه کمک هزینه مسکن و ارائه بیمه رایگان به دانشجویان خارجی بستر امنی را برای رشد تحصیلی ایشان فراهم کند.

آیا مهاجرت تحصیلی به فرانسه انتخاب درستی است؟

بله چرا که نه! زندگی در کشوری که از مدرن‌ترین کشور‌های اروپایی به شمار می‌رود، بهترین دانشگاه‌های جهان را شامل می‌شود،  فعال در صنعت مد است و بهترین عطرها و غذاها را دارد هم فال است هم تماشا!

عموما تحصیل در کشورهای خارجی سختی‌های خاص خودش را دارد. تحصیل در کشوری غریب با مردمانی با فرهنگی جدید، کار چندان آسانی نیست. وجود سکوت و رکود در کشور مقصد، ناراحتی و کسالت‌های مهاجران را دو چندان می‌کند. به همین دلیل بهتر است تا مقصد تحصیلی انتخاب شود که پرجاذبه، پرهیاهو و پیشرفته باشد. به نظر می‌رسد که فرانسه تمامی این موارد را در بر گرفته باشد. به طور کلی می‌توان گفت که این کشور چند فرهنگی است و از تمامی افراد با هر عقیده، نگرش و پیشینه‌ای حمایت می‌کند.

از همه این موارد که بگذریم به کیفیت بالای آموزشی در فرانسه می‌رسیم. دانشگاه‌های بنامی در این کشور وجود دارد که برای تدریس در آنها از بهترین و برجسته‌ترین اساتید دنیا کمک گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد حاضر شدن در کلاس درس متخصص‌ترین اساتید رویای اصلی و مهم هر دانشجوی بین المللی باشد.

فرانسه کشور بی‌نظیری برای مهاجرت تحصیلی به حساب می‌آید. هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی پایین‌تر است.

مهم‌ترین مزایای تحصیل در فرانسه

  • دانشجویان خارجی می‌توانند در اکثر رشته‌های درسی، زبان تدریس انگلیسی را انتخاب نمایند.
  • برای دانشجویان خارجی امکان تحصیل رایگان فراهم است. البته که این قابلیت در تمامی دانشگاه‌های فرانسه به چشم نمی‌خورد و برخی از مراکز آموزشی را شامل می‌شود.
  • متقاضیانی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته‌های مدیریتی را دارند، می‌توانند بدون مدرک زبان از دانشگاه‌های این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند.
  • افرادی که به زبان فرانسه و تحصیل در این حوزه علاقه‌مند هستند، می‌توانند با توجه به این علاقه‌مندی ویزای تحصیلی بگیرند.
  • به طور کلی هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی پایین‌تر است. دولت فرانسه نزدیک به 40 درصد از هزینه‌های مربوط به مسکن دانشجویان خارجی را تامین می‌کند. این موضوع نقش به‌سزایی در مدیریت بهتر هزینه‌های دانشجویی دارد.
  • دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا به عنوان یک فرد شاغل به حساب می‌آیند. در واقع در طول مدت تحصیل خود درآمد دارند.

انواع روش‌های مهاجرت تحصیلی به فرانسه

تحصیل در مدارس

تحصیل در مدارس فرانسه به صورت رایگان  است. تمامی افراد باید از سن 6 تا 16 سالگی به صورت اجباری در مدارس این کشور حاضر شوند. کودکان از سن 3 تا 6 سال  نیز می‌توانند در مهد کودک‌های این کشور ثبت نام کنند. البته که دولت برای حضور کودکان 3 تا 6 سال در مهد کودک اجباری در نظر نگرفته است.

مدارس این کشور به سه بخش ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تقسیم می‌شود. بخش ابتدایی برای تحصیل کودکان 6 تا 11 سال در نظر گرفته شده است و دارای 5 سطح برای تحصیل است. عموما تدریس‌ها در این سطوح به علوم جغرافیا، تاریخ، ادبیات و زبان انگلیسی محدود می‌ شود.

بخش راهنمایی از 4 سطح مختلف تشکیل شده است  و دانش آموزان 11 تا 15 سال را در بر گرفته است. در این بخش سطح آموزش‌ها به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا می‌کند و دانش آموزان ضمن آشنایی با دروس عمومی با هنر، فیزیک، موسیقی و… نیز به صورت تخصصی آشنا می‌شوند.

دبیرستان نیز محل آموزش دانش آموزان 15 تا 18 سال است. این رده سنی می‌‌توانند پس از پشت سر گذاشتن سال اول دبیرستان رشته تخصصی مورد علاقه خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه در مقطع کارشناسی چندان سخت نیست. زیرا تنوع رشته‌ای در این مقطع بسیار بالا است و دولت فرانسه به منظور رفاه حال هر چه بیشتر دانشجویان خارجی، زبان آموزشی در  اغلب دانشگاه‌های این کشور را انگلیسی اعلام کرده است.

طول دوره تحصیل در این مقطع با توجه به رشته انتخابی متفاوت است. اما به طور عمومی برای تحصیل در مقطع کارشناسی به 4 سال زمان نیاز است تا 180 واحد درسی پاس شود. دانشجویان بین المللی که در این مقطع تحصیل می‌کنند، می‌توانند به صورت پاره وقت و حداکثر  20 ساعت در هفته اشتغال داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان خارجی می‌توانند تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی یا فرانسوی انتخاب کنند. طول دوره تحصیلی در این مقطع  دو سال است و  دانشجویان باید پس از اتمام درس، پایان نامه یا پروژه تحقیقاتی ارائه کنند. نکته مهم دیگر اینکه دانشجویان این مقطع باید در سال دوم  تجربه کارورزی داشته باشند. البته دولت فرانسه به ازای کارورزی دانشجویان به آنها حقوق می‌دهد. این حقوق بیش از 500 یورو در ماه است.

تحصیل در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه چندان ساده نیست. افرادی که تمایل دارند در این مقطع به تحصیل مشغول شوند باید از توانایی بسیار بالایی در مطالعه و پیگیری پروژه‌های تحقیقاتی برخوردار باشند. طول دوره تحصیلی  در این مقطع با توجه به نوع رشته از 3 تا 6 سال متغیر است.

نکته مهم دیگر اینکه برای حضور در دانشگاه‌های فرانسه در این مقطع به مدرک آیلتس با حداقل نمره 6.5 یا مدرک زبان فرانسه با سطح C1 نیاز است. حقوق دریافتی دانشجویان خارجی که فاند دریافت کرده باشند، 1700 یورو در ماه است. دانشجویان این مقطع می‌توانند پس از اتمام تحصیل و به پایان رساندن پروژه تحقیقاتی خود برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایند.

بورسیه تحصیلی فرانسه

اگرچه هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه چندان بالا نیست، اما در صورتی که دانشگاه‌های خصوصی برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی انتخاب شود، شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. به طوری که هزینه‌های زندگی و تحصیل بیش از 10000 یورو در سال می‌شود.

وزارت تحصیلات عالی و تحقیقات فرانسه شرایط ویژه‌ای را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است تا امکان تحصیل رایگان برای این دسته از افراد وجود داشته باشد. برخی از بورسیه‌های تحصیلی فراهم شده از سوی فرانسه برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی ایفل
  • بورسیه تحصیلی ENS
  • بورسیه امیلی بوتیمی
  • بورسیه بنیاد فناوری گرنوبل
  • و…
کارشناسان تهران مشاور به علاقه‌مندان تحصیل در فرانسه کمک می‌کنند که روال اداری و قانونی مهاجرت تحصیلی به این کشور با سرعت و موفقیت به اتمام برسد.

 

 

 

مهاجرت تحصیلی به فرانسه با تهران مشاور

مهاجرت تحصیلی به فرانسه و سایر کشورهای اروپایی کار پیچیده و زمان‌بری است و در صورتی که بدون دانش و تجربه کافی پا به این عرصه گذاشته شود، امکان از بین رفتن وقت و سرمایه وجود دارد. به همین دلیل به تمامی افراد علاقه‌مند به تحصیل در این کشور اروپایی توصیه می‌شود تا تمامی سوالات خود را از از طریق شماره گیری 02188906729 از کارشناسان تهران مشاور بپرسند. کارشناسان این مجموعه سال‌هاست که در حوزه مهاجرت، پذیرش تحصیلی و اخذ ویزا فعالیت دارند و می‌توانند خیلی زود به رویای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه جامه عمل بپوشانند.