29
دسامبر

مهاجرت تحصیلی به آلمان

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید باید پیش از هرگونه اقدامی هزینه‌های تحصیلی و همچنین شرایط دریافت ویزا در این کشور را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه می توانید با تامین پیش نیازها و تطبیق شرایط خود با قوانین وضع شده، اقدامات جدی خود را به منظور اخذ پذیرش تحصیلی انجام دهید.

به طور کلی هر کشوری برای پذیرش دانشجویان بین المللی شرایط مختلفی از قبیل: شرط سنی، مدارک تحصیلی مورد نیاز، حداقل نمره معدل و… را در نظر گرفته است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که رویای ادامه تحصیلی در آلمان را در سر دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا شرایط تحصیلی در این کشور در مقاطع درسی مختلف را بررسی کنیم.

مهاجرت تحصیلی به آلمان چگونه است؟

بر طبق آمارگیری‌های انجام شده، بیشترین ویزای دریافتی برای مهاجرت به آلمان برای کار و تحصیل است. قطعا فراهم بودن شرایط ایده‌آل برای ادامه تحصیل و اشتغال از عوامل اصلی محبوبیت این دو نوع تقاضا است.

رشد و توسعه صنعتی، اقتصاد قدرتمند، ثبات سیاسی و… از بارزترین ویژگی‌های این کشور اروپایی به حساب می آید که موجب رونق مهاجرت تحصیلی شده است.

اگر به دنبال ادامه تحصیل در یک کشور اروپایی با ثبات اقتصادی بالا و کیفیت آموزشی فوق العاده هستید، کارشناسان تهران مشاور مقصد تحصیلی آلمان را به شما پیشنهاد می‌دهند.

سایر مزایای تحصیل در آلمان در یک نگاه

  • بالا بودن سطح و رتبه علمی دانشگاه‌ها
  • فراهم بودن شرایطی مناسب برای اشتغال دانشجویان پس از فارغ التحصیلی
  • حمایت کاری موسسات و شرکت‌ها از فارغ التحصیلان
  • پایین بودن هزینه‌های تحصیل

دانشگاه دولتی یا خصوصی؟

یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بین المللی انتخاب میان دانشگاه‌های خصوصی و دولتی است. به منظور انتخاب بهتر باید پیش از هرگونه اقدامی سوابق تحصیلی و سطح زبان متقاضی مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از پیش شرط‌های مهم برای پذیرش دانشگاه‌های دولتی داشتن سطح مناسبی در زبان آلمانی است. این دسته از افراد می توانند با پرداخت حداکثر 200 یورو در سال به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی مشغول شوند. اما در صورتی که متقاضی خواهان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی باشد، باید مدرک قابل قبولی از زبان انگلیسی داشته باشد و با پرداخت هزینه‌های بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.

بهترین رشته‌های تحصیلی در آلمان

از بهترین و پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پزشکی
  • دندان پزشکی
  • حقوق
  • مهندسی کامپیوتر
  • معماری
  • مهندسی مکانیک
  • و…

انواع مهاجرت‌های تحصیلی به آلمان

  • مهاجرت تحصیلی دانش آموزی
  • مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی
  • مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد
  • مهاجرت تحصیلی در مقطع دکترا

آشنایی با شرایط مهاجرت تحصیلی دانش آموزی

کودکانی که در سنین 3 تا 6 سالگی قرار دارند، می توانند در مهد کودک‌های آلمان ثبت نام شوند. پس از 6 سالگی حضور کودکان در پایه ابتدایی الزامی است. طول این دوره 4 سال است. پس از طی شدن 4 سال مقطع ابتدایی با توجه به استعدادها و توانمندی دانش آموزان حضورشان در مدارس دیگری رقم میخورد که در ادامه انواع آن را معرفی میکنیم:

  • در صورتی که دانش آموزان از سطح سواد، استعداد و توانمندی پایین‌تری برخوردار باشند، ملزم به حضور در Hauptschule خواهند بود. این مدارس همانند مدارس فنی و حرفه‌ای داخل کشورمان هستند و عموما نمرات دانش آموزان مابین 5 تا 9 است.
  • در صورتی که نمرات دانش آموزان از 5 تا 10 باشد، اجازه حضور در مدارس Realschule را دارند. دانش آموزان این مدارس می توانند پس از به اتمام رساندن دوره آموزشی و پشت سر گذاشتن یک دوره کارآموزی برای حضور در دانشگاه‌ها آماده شوند.
  • مدارس Gymnasium برای دانش آموزانی مناسب است که نمرات آنها مابین 10 تا 13 است. این دسته از دانش آموزان پس از به اتمام رساندن دوره تحصیلی می توانند در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت نمایند و در صورت قبولی، تجربه حضور در بهترین دانشگاه‌های آلمان را به دست آورند.

 

آشنایی با شرایط مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی

از آنجایی که کیفیت آموزشی در آلمان بسیار بالا است، شاهد افزایش سالانه درخواست‌های مهاجرت تحصیلی به این کشور هستیم. به طوری که در حال حاضر بالغ بر 35 درصد از دانشجویان فعال در دانشگاه‌های این کشور را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهد.

نکات قابل توجه برای مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی

  • نداشتن گپ تحصیلی موضوع بسیار مهمی است که در دریافت پذیرش تحصیلی آلمان بسیار موثر است. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی باید این نکته را به خاطر داشته باشند که فاصله بین سال اخذ مدرک دیپلم تا زمان ارائه درخواست نباید بیش از 4 الی 5 سال باشد.
  • افرادی که علاقه‌مند به دریافت پذیرش دانشگاه‌های دولتی این کشور هستند باید حداقل سطح زبان آلمانی b1 را داشته باشند. در صورتی که موفق به اخذ پذیرش شوند باید در دوره‌های آموزشی این کشور شرکت نمایند و سطح زبان آلمانی خود را به b2  ارتقا دهند تا اجازه حضور در کلاس‌های درس را به دست آورند.
  • افرادی که تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب نمایند، اجازه دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی را دارند. ضمن اینکه باید نمره آیلتس حداقل 6 کسب کرده باشند. با توجه به رشته تحصیلی این دسته از افراد، هزینه‌های تحصیل از  12 هزار تا 20 هزار یورو در سال متغیر است.
  • طول دوره آموزشی در این مقطع 4 سال تعیین شده است و دانشجویان بین المللی اجازه دارند در این مدت به صورت پاره وقت اشتغال داشته باشند.

 

آشنایی با شرایط مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان را دارید باید بدانید که برای دریافت پذیرش تحصیلی، دانشگاهی که در آن مقطع کارشناسی را پشت سر گذاشته‌اید اهمیت بسیار زیادی دارد. در سال‌های اخیر کشور آلمان توجه چندانی به دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور ندارد. در واقع شانس دریافت پذیرش تحصیلی از آن متقاضیانی است که از دانشگاه‌های معتبر و بنام ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند.

 نکات قابل توجه برای مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

  • برای دریافت پذیرش تحصیلی در این مقطع نباید فاصله اخذ مدرک کارشناسی تا زمان ارائه درخواست دریافت پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد بیش از 4 الی 5 سال باشد.
  • طول دوره اموزشی در این مقطع از 1 الی 2 سال متغیر است. در وقع تعداد واحدهای تخصیص داده شده و همچنین رشته تحصیلی از عوامل تاثیرگذار بر طول دوره آموزشی کارشناسی ارشد است.

 آشنایی با شرایط مهاجرت تحصیلی در مقطع دکترا

بدون تعارف باید گفت ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور آلمان برای تمامی متقاضیان میسر نیست. در واقع شانس از آن افرادی است که از دانش و تخصص کافی برخوردار هستند و می توانند برای دریافت پذیرش تحصیلی یک استاد راهنما را در این کشور مجاب نمایند.

نکات قابل توجه برای مهاجرت تحصیلی در مقطع  دکترا

  • طول دوره  دکترا 4 سال است.
  • افرادی شانس دریافت پذیرش تحصیلی در این مقطع را دارند که مقالات ISI، کار پژوهشی معتبر، سوابق تحصیلی درخشان و… را داشته باشند.

آشنایی با بورسیه‌های تحصیلی آلمان

دانشجویان بین‌المللی که از دانش کافی، سوابق تحصیلی  قوی و نمرات بالا برخوردار باشند، این فرصت را دارند تا از بورسیه‌های تحصیلی آلمان استفاده نمایند. سه نوع از بهترین بورسیه‌های این کشور عبارتند از:

  • بورسیه Trendhim Talent مختص دانشجویان مقطع کارشناسی است که  به طور ماهانه به متقاضیان 2000 یورو اعطا می شود.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند در صورت داشتن پیش شرط‌های لازم از بنیاد علمی علوم آلمان به صورت ماهانه مبلغ 1250 یورو را دریافت نمایند.
  • دانشجویان مقطع دکترا می توانند از بورسیه تحصیلی Stipendiumplus استفاده نمایند و مبلغ 1350 یورو را به طور ماهانه دریافت کنند.

ناگفته نماند که تحصیل پزشکی، اراسموس و DAAD از دیگر بورسیه‌های دولتی  این کشور است که حمایت خوب و همه جانبه‌ای از فعالیت‌های دانشجویان بین المللی دارد.

کارشناسان تهران مشاور در تمامی فرایندهای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان همراه متقاضیان هستند و با دانش و تجربه خود این روند طولانی را ساده و سریع می‌کنند.

 

مهاجرت تحصیلی به آلمان با تهران مشاور

برای اینکه بتوان مهاجرت تحصیلی موفقی به کشور آلمان داشت باید تمامی شرایط و قوانین این کشور را به طور دقیق مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. تهران مشاور در کنار متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان است تا این مسیر پیچیده و پر فراز و نشیب را هموار سازد. علاقه‌مندان می توانند از طریق شماره تلفن 02188906729 با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشند.