24
دسامبر

مهاجرت تحصیلی به نروژ

همیشه مهاجرت تحصیلی به نروژ طرفداران زیادی داشته است. در این کشور کوچک اروپایی، بالا بودن کیفیت آموزشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از همین‌رو بسیاری از دانشجویان بین المللی علاقه دارند تا تحصیلات تکمیلی خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور به زبان انگلیسی یا نروژی ادامه دهند.

آیا مهاجرت تحصیلی به نروژ امکان پذیر است؟

خوشبختانه کشور نروژ در خصوص ملیت و سوابق اجتماعی افراد وسواس به خرج نمی‌دهد. از همین رو تمامی علاقه‌مندان به تحصیل در  این کشور می‌توانند فارغ از ملیت و  سوابق اجتماعی  خود برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایند. البته نکته بسیار مهمی که باید پیش از ارائه درخواست مهاجرت تحصیلی به آن دقت داشت، مربوط به هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور است.

نروژ از شهرهای نسبتا گران اروپایی به شمار می‌رود که هزینه‌های زیادی برای زندگی و تحصیل را در بر می‌گیرد. از همین رو دانشجویان بین المللی باید توانایی مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی خود را در طول دوره تحصیل داشته باشند.

اگر به دنبال تحصیل کاملا رایگان در یک  کشور اروپایی هستید که ضمانت اشتغال به کار پس از فارغ التحصیلی نیز  داشته باشد، حتما نروژ را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنید.

آشنایی با انواع مجموعه‌های آموزشی نروژ

  • دانشگاه: دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا که رشته‌های نظری را انتخاب کرده‌اند، اجازه تحصیل در دانشگاه‌های نروژ را دارند. در این مجموعه‌های آموزشی تحقیقات تخصصی نیز در رشته‌هایی نظیر: روانشناسی، پزشکی، حقوق و داروسازی نیز انجام می‌شود.
  • کالج:  با حضور در کالج‌های دانشگاهی مدارک معتبری در هر یک از مقاطع آموزش عالی به دانشجویان اهدا می‌شود. ضمن اینکه افراد می‌توانند برای دریافت مدرک برای مشاغل حرفه‌ای نظیر پرستاری و معلمی نیز در کالج‌های دانشگاهی حاضر شوند.
  • دانشگاه تخصصی: افرادی که تمایل به تحصیل در یک رشته تحصیلی خاص در هر یک از مقاطع را دارند، می توانند دانشگاه‌های تخصصی را انتخاب کنند.
  • موسسات خصوصی:  این موسسات برای افرادی مناسب است که به دنبال تحصیل در مدارس دولتی در رشته‌هایی مثل هنرهای زیبا و بازاریابی هستند. عموما آموزش‌ها در این مدارس با ظرفیت محدود انجام می‌شود.

آشنایی با شرایط تحصیلی در نروژ

جالب است بدانید که نروژ جز معدود کشورهای اروپایی به شمار می‌رود که آموزش در آن به صورت کاملا رایگان است. همین موضوع موجب محبوبیت این کشور نزد دانشجویان بین المللی شده است. افراد خارجی که تمایل به تحصیل در نروژ دارند، می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط و قوانین دانشگاههای مورد نظر، پذیرش دریافت کنند و در ادامه به تحصیلات رایگان مشغول شوند.

نکته مهم دیگر اینکه نرخ بیکاری در نروژ بسیار پایین است. بر طبق بررسی‌های انجام شده نرخ بیکاری این کشور به 4 درصد نمی‌رسد و اغلب دانشجویان می‌توانند پس از فارغ التحصیلی به بازار کار وارد شوند.

پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در نروژ

وجود منابع طبیعی متعدد از جمله: ذخایر نفت،  گاز طبیعی و … در خاک نروژ موجب شده است تا مشاغل مرتبط به معادن و صنایع آینده کاری  بسیار خوبی داشته باشند. دانشجویانی که در چنین رشته‌هایی تحصیل کرده باشند، می‌توانند  در حین تحصیل  و پس از فارغ التحصیلی با خیالی آسوده به دنیای پردرآمد اشتغال در نروژ وارد شوند.

از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در نروژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهندسی صنایع
  • مهندسی نفت و گاز
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • شیلات

آشنایی با انواع مهاجرت تحصیلی به نروژ

تحصیل در مدارس

مدارس نروژ دارای سه بخش مختلف هستند که شرایط تحصیل در هر یک متفاوت است. این سه بخش عبارتند از:

  • ابتدایی: کودکان باید از سن 6 سالگی در مدارس ابتدایی نروژ حاضر شوند. دانش آموزان باید تا سن 13 سالگی را در ابتدایی بگذرانند.
  • متوسطه: دانش آموزان از سن 13 تا 16 سال در مقطع متوسطه حاضر می‌شوند تا برای حضور در کالج دبیرستانی آمادگی پیدا کنند. دانش  آموزانی که تمایل دارند  ادامه تحصیل را در دبیرستان‌های معتبرتری سپری نمایند، باید  معدل بالاتری کسب کنند.
  • کالج دبیرستان: دانش آموزان 16 تا 19 ساله به مدت 3 سال در کالج‌های دانشگاهی حاضر می‌شوند تا برای حضور در دانشگاه‌ها آمادگی کافی به دست آورند. کیفیت آموزش‌ها در دبیرستان‌های نروژ بسیار بالا است. به طوری که دانش آموزان به طور همزمان به دانش و تخصص زیادی در رشته‌های حرفه‌ای، نظری و عمومی دست پیدا میکنند.

 تحصیل در مقطع کارشناسی

تنوع رشته‌ای در مقطع کارشناسی نروژ بسیار بالا است و  دانشجویان بین المللی می‌توانند به طور آزادانه از میان رشته‌های موجود، گزینه دلخواه را انتخاب کنند و به مدت 3 سال به تحصیل مشغول شوند. نکته مهمی که باید پیش از ارائه درخواست برای مهاجرت تحصیلی به این کشور در مقطع کارشناسی به آن توجه داشت مربوط به تعداد واحدهای پاس شده در همین مقطع در ایران است.

به عنوان مثال دانشجویی که قصد تحصیل در این مقطع در نروژ را دارد، باید حداقل در کشور خودش 30 واحد  درسی را گذرانده باشد. به عبارتی باید 1 سال از زمان تحصیلش گذشته باشد یا مدرکی معادل فوق دیپلم داشته باشد. در واقع علاقه‌مندان فقط با در دست داشتن مدرک دیپلم شانسی برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور در مقطع کارشناسی را نخواهند داشت.

ضمن اینکه تمامی دانشجویان بین المللی باید پیش از ورود به دانشگاه‌های این کشور، به میزان 1 سال در کلاس‌های آموزش زبان نروژی حاضر شوند. تمامی آموزش‌ها در دانشگاه‌های نروژ به زبان‌های انگلیسی و نروژی است. دانشجویان بین المللی برای حضور در دانشگاه‌ها باید نمره آیلتس حداقلی 5.5 تا 6  و مدرک زبان نروژی با حداقل نمره 3 داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان باید برای تحصیل در این مقطع، رشته  تحصیلی خود در مقطع کارشناسی را ادامه دهند. افرادی که معدل بالاتر از 16 داشته باشند، شانس بیشتری برای دریافت پذیرش تحصیلی خواهند داشت.

برای تحصیل در این مقطع نگرانی بابت پرداخت هزینه وجود ندارد. زیرا تحصیل در این مقطع کاملا رایگان است. البته دانشجویان بین المللی  برای اینکه اجازه تحصیل در این مقطع  را به دست آورند باید تمکن مالی خود را اثبات کنند. برای اثبات این موضوع باید به سفارت نشان دهند که 10 هزار یورو در حساب خود دارند.

نکته مهم اینکه برخی از رشته‌های موجود در این مقطع فقط به زبان نروژی ارائه می‌شود. به همین دلیل طرفداران چنین رشته‌هایی باید پیش از حضور در دانشگاه به مدت 1 سال در کلاس‌های آموزش زبان نروژی حاضر شوند.  در ادامه به 1 تا 2 سال زمان برای فارغ التحصیلی نیاز است.

در صورتی که متقاضی، رشته‌هایی با آموزش انگلیسی را انتخاب کند باید نمره آیلتس حداقل 6.5 داشته باشد.

تحصیل در مقطع  دکترا

اغلب آموزش‌ها در این مقطع به زبان انگلیسی است و دانشجویان بین المللی ملزم هستند تا مدرک آیلتس خود با حداقل نمره 7 را به دانشگاه مربوطه ارائه دهند.

افرادی می‌توانند شانس تحصیل در مقطع دکترا در نروژ را به دست آورند که سابقه علمی – پژوهشی بسیار قوی داشته باشند. این دسته از افراد می‌توانند با تکیه بر دانش و تخصص خود یک استاد راهنمای نروژی را برای ادامه تحصیل مجاب نمایند.  طول این دوره تحصیلی 3 تا 5 سال است.

دانشجویان این مقطع نه تنها هیچ هزینه‌ای برای تحصیل پرداخت نمی‌کنند، بلکه می‌توانند با حضور در پروژه‌های تحقیقاتی به درآمدی مابین 400 تا 500 هزار کرون در ماه برسند.

 

افراد علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به نروژ می‌توانند با مشاوره با کارشناسان تهران مشاور با خیالی آسوده و عملکردی منسجم در مسیر پذیرش تحصیلی گام بردارند.

آشنایی با بورسیه تحصیلی نروژ

دولت نروژ در تلاش است تا با سیاست گذاری‌های گسترده از تمایل تمامی متقاضیان خارجی برای تحصیل در این کشور حمایت کند. از همین رو هر یک از موسسات  آموزشی و دانشگاه‌های این کشور  قوانین و شرایطی را برای  اعطای بورسیه تحصیلی در نظر گرفته‌اند. البته در میان تمامی این قوانین یک وجه اشتراک وجود دارد. به این ترتیب شانس دریافت بورسیه تحصیلی برای افرادی که سوابق علمی-پژوهشی درخشان داشته باشند،  بسیار بیشتر است.

برخی از بورسیه‌های این کشور عبارتند از:

  • بورسیه بنیاد Wilhelmsen: دانشجویان رشته‌های مهندسی، ریاضی و علوم فناوری می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد به مدت 1 سال از این بورسیه استفاده کنند.
  • بورسیه بدون مرز: این بورسیه مختص دانشجویان برزیلی است. که می‌توانند با استفاده از آن به مدت 1 سال در خاک نروژ تحصیل کنند.
  • گرندهای ترمی: این نوع بورسیه همانطور که از نامش پیداست، مدت زمانی 1 تا 3 ماهه دارد. دولت بخشی از هزینه‌های تحصیل، تردد و خوراک دانشجویانی که از این بورسیه استفاده کرده‌اند را تامین می‌کند.
  • برنامه اراسموس مندس: متقاضیانی که تمایل به حضور در دوره‌های ویژه کارشناسی ارشد را  دارند، می‌توانند از این نوع بورسیه استفاده کنند.

 

مهاجرت تحصیلی به نروژ با تهران مشاور

افرادی که اطلاعات کافی در خصوص اسناد و مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به نروژ در اختیار ندارند و یا با دانشگاه‌های‌های این کشور به خوبی آشنا نیستند، می‌توانند از کارشناسان تهران مشاور کمک بگیرند. دسترسی به کارشناسان این مجموعه از طریق سایت یا شماره تلفن 02188906729 امکان پذیر است.