22
دسامبر

مهاجرت تحصیلی به اسپانیا

با مهاجرت تحصیلی به اسپانیا می‌توان تجربه تحصیل در یک مقصد مهاجرپذیر و جذاب را به دست آورد. کشوری که زیبایی‌های بی‌پایانی دارد و در برگیرنده رویدادهای تاریخی متنوعی است. سال به سال به تعداد متقاضیان تحصیل در این کشور اروپایی افزوده می‌شود. بر طبق آخرین آمار کسب شده در سال 2021 میلادی بالغ بر 20 درصد از دانشجویان اسپانیا خارجی اعلام شدند. این اطمینان وجود دارد که در سال‌های آینده باز هم شاهد رشد این آمار برای دانشجویان بین‌المللی باشیم. زیرا دولت اسپانیا سیاست‌های مهاجرپذیری خود را بهبود بخشیده است و سعی دارد تا دانشجویان بین‌المللی بیشتری را به سمت کشور خود بکشاند.
بدون شک وجود دانشجویان بین‌المللی ماهر و متخصص در خاک اسپانیا زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی هرچه بیشتر برای این کشور خواهد بود. ضمن اینکه فارغ التحصیلان می‌توانند با ورود به بازار کار در اسپانیا و همچنین ارائه درخواست ویزای کاری در این کشور، اقامتی دائم به دست آورند و یک زندگی باکیفیت را تجربه کنند.

پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیلی و همچنین توجه ویژه دولت اسپانیا به دانشجویان بین‌المللی موجب رشد تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به این کشور شده است.

نگاهی به مزایای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا
• مهاجرپذیر بودن: خیلی مهم است که چه کشوری برای اقامت تحصیلی انتخاب شود. بدون شک کشوری که مردمش نگاه خود برتر بینی و نژاد پرستانه داشته باشند، انتخاب مناسبی برای تحصیل دانشجویان خارجی نخواهد بود. مردم و دولت اسپانیا نگاه خوبی به مهاجران دارند. به طوری که اغلب فارغ التحصیلان خارجی معتقدند که هیچ وقت در زمان تحصیل احساس ناراحتی نداشته‌اند. در صورتی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل آلمان و آمریکا نگاه خوبی به مهاجران وجود ندارد و این موضوع همواره موجب آزار دیدن دانشجویان بین‌المللی می‌شود.
• پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی: می‌توان گفت اسپانیا در مقایسه با کشورهایی مثل کانادا و آمریکا هزینه‌های پایینی برای زندگی دارد.
• آب و هوای مناسب: اعتدال هوا در فصل تابستان و زمستان یکی از ویژگی‌های مهم برای دانشجویان بین‌المللی است. به عنوان مثال هوای کشورهایی مثل آلمان و کانادا در اغلب مواقع بسیار سرد و کشورهایی مثل ایتالیا بسیار گرم است که این گرمی و سردی بیش از اندازه هوا موجب آزار دانشجویان خارجی می‌شود.
• کیفیت بالای زندگی: به معنای واقعی کلمه مفهوم زندگی در جای جای این کشور اروپایی حس می‌شود. از ابنیه تاریخی و فرهنگی زیبا گرفته تا مراکز تفریحی مدرن در این کشور در دسترس دانشجویان است. ضمن اینکه دانشگاه‌های اسپانیا به منظور رفاه حال دانشجویان کمک هزینه‌هایی را در نظر گرفته اند و به آنها اجازه می‌دهند تا اشتغال داشته باشند و به میزان حداقل 10 یورو در ساعت درآمد کسب کنند.
• امکان اشتغال به کار: دانشجویان می‌توانند در زمان تحصیل اشتغال داشته باشند. اگر کاری مرتبط با زمینه تحصیلی خود پیدا کنند، شانس بیشتری دارند تا پس از فارغ التحصیلی اشتغال دائم پیدا کنند. البته که دولت اسپانیا به مدت 1 سال به فارغ التحصیلان اجازه می‌دهد تا به دنبال کاری مرتبط با رشته خود باشند. در صورتی که در این بازه زمانی کار مناسب پیدا شود، متقاضی می‌تواند اقامت کاری دریافت کند. مدت اعتبار این ویزا 5 سال است و پس از آن فرد می‌تواند روند اداری برای دریافت اقامت دائم را طی کند.

تحصیل در اسپانیا چگونه است؟
برای اینکه بتوان در دانشگاه‌های اسپانیا تحصیل کرد باید معدلی بالای 16 داشت. افرادی که تمایل دارند در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند باید به زبان اسپانیایی مسلط باشند. به این منظور می‌توانند در دوره‌های آموزش زبان اسپانیایی شرکت کنند. پس از اینکه متقاضی به سطح قابل قبولی از زبان اسپانیایی رسید، باید برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها حاضر شود. البته این آزمون شبیه به کنکور ایران نیست و فقط برای تعیین سطح دانشجویان بین‌المللی و برآورد معدلشان به کار گرفته می‌شود.
شرایط تحصیل در مدارس اسپانیا
تحصیل یک اصل مهم در این کشور اروپایی به حساب می‌آید. به همین دلیل قانون، تحصیل تمامی‌کودکان را اجبار کرده است. کودکان باید از سن 6 تا 17 سالگی در مدارس کشور اسپانیا حاضر شوند و پس از رسیدن به سطح دانش قابل قبول برای حضور در دانشگاه‌ها آماده شوند.
شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی
افرادی که تمایل دارند به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند، باید دانشگاه‌هایی را انتخاب نمایند که زبان تحصیلی آنها اسپانیایی است. دولت این کشور آموزشهای عالی به زبان اسپانیایی را برای تمامی دانشجویان بومی و بین المللی رایگان اعلام کرده است.
البته افرادی که به زبان اسپانیایی تسلط ندارند، می‌توانند تحصیلات تکمیلی خود را با در دست داشتن مدرک آیلتس یا تافل در دانشگاه‌هایی طی کنند که زبان آموزشی انگلیسی دارند. ناگفته نماند که تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان رایگان نیست و دانشجویان بین‌المللی ملزم به پرداخت شهریه هستند. البته دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با اشتغال پاره وقت تا حدودی هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین نمایند. بر طبق قانون اسپانیا دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه دارند تا در طول تحصیل که 4 سال ادامه دارد، 10 ساعت در هفته به کار مشغول باشند.
به طور کلی هزینه‌های تحصیلی در این مقطع برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی از 1000 تا 3000 یورو در سال متغیر است. این هزینه برای دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی به 5500 تا 18000 یورو در سال افزایش پیدا می‌کند.
شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در این مدت به میزان 20 ساعت در هفته اشتغال داشته باشند. البته در صورتی که دانشجویان بین‌المللی رشته‌هایی نظیر: علوم کامپیوتر، علوم انسانی یا طبیعی را انتخاب کرده باشند، باید واحدهای درسی بیشتری را بگذرانند. به این ترتیب طول دوره تحصیل در این مقطع به 3 سال افزایش پیدا میکند.
هزینه‌های مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی 1000 تا 3000 یورو در سال است. در صورتی که دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های خصوصی را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند باید از 10000 تا 20000 یورو در سال هزینه کنند.
شرایط تحصیل در مقطع دکتری
شرایط تحصیل برای دانشجویان دکتری بسیار ویژه‌تر از دانشجویان سایر مقاطع تحصیلی است. دانشجویان مقطع دکتری هزینه بسیار پایینی برای زندگی پرداخت می‌کنند. ضمن اینکه می‌توانند در طول تحصیل 3 ساله خود، کارهای تحقیقاتی و آکادمیک نیز انجام دهند.
وجه تمایز اصلی ادامه تحصیل در مقطع دکتری با سایر مقاطع تحصیلی، مربوط به هزینه‌های تحصیل است. دانشجویان این مقطع می‌توانند بدون پرداخت هیچ مبلغی به تحصیل و تحقیقات مشغول شوند. البته که دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در اسپانیا چندان کار ساده‌ای نیست و متقاضیان باید بتوانند یک استاد راهنما را مجاب کنند تا بر دانش و سوابق تحصیلی درخشانشان اعتماد کند. دانشجویان این مقطع فقط باید مبلغی مابین 200 تا 500 یورو در سال برای بیمه پرداخت نمایند.
بورسیه تحصیلی در اسپانیا
بسیاری از دانشجویان که رویای تحصیل در اسپانیا را در سر دارند، می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کنند. البته این شانس برای دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی زیاد نیست. زیرا دولت اسپانیا سهمیه کمی برای دانشجویان این مقطع در نظر گرفته است. اما دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک لازم و اثبات سطح علمی و روزمه عالی تحصیلی خود بورسیه تحصیلی دریافت کنند.
برخی از بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا
• Icfo: متقاضیان خارجی که در بخش پژوهش و تحقیقات بسیار فعال باشند، می‌توانند با ارائه رزومه قوی خود این نوع بورسیه را دریافت کنند.
• MIT.zaragoza: دانشجویان بین‌المللی مهندسی و مدیریتی می‌توانند با دریافت این نوع از بورسیه در رشته‌های تحصصی خود به تحصیل مشغول شوند.
• La Caixa: دانشجویان بین‌المللی که خواهان تحصیل در مقطع دکتری هستند و رزومه علمی بسیار درخشانی دارند، می‌توانند با دریافت این بورسیه در رشته‌های علوم زیستی، فیزیک، شیمی و ریاضیات به تحصیل مشغول شوند.

کارشناسان تهران مشاور به علاقه‌مندان تحصیل در اسپانیا کمک می‌کنند تا فرایندهای مربوط به اخذ ویزای تحصیلی و اقامت را به راحتی پشت سر بگذارند.

مهاجرت تحصیلی به اسپانیا با تهران مشاور

اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی به اسپانیا گرفته‌اید و اطلاعات کافی و مناسبی در این حوزه ندارید، حتما از راهنمایی‌های کارشناسان تهران مشاور استفاده کنند. کارشناسان این مجموعه با شماره تماس 02188906729 آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند.